لوازم تحریر, لوازم نقاشی, مقاله

آشنایی با انواع رنگ انگشتی و خصوصیات آنها برای کودکان

انواع رنگ انگشتی

مقدمه

آیا به دنبال رشد ذهنی کودک خود در سنین پایین تر او می باشید یا به دنبال راه چاره ای می گردید تا خلاقیت او را بر انگیزید؟ ما به شما نقاشی با رنگ انگشتی را پیشنهاد می کنیم. آیا فکر می کنید نقاشی با انگشت برای کودکان در سنین پیش دبستانی چه مزایایی را در پی دارد؟ یا اینکه چگونه نقاشی با انگشت به رشد کودک کمک می کند؟ نقاشی انگشت توسط نوزادان، مزایای بسیار شگفت انگیزی را برای آنان در پی دارد که در ادامه نتایج خود را بیشتر نشان می دهد. آیا این را نیز می دانید که در مدت کار کردن با رنگ انگشتی تجربه های حسی زیادی برای کودک اتفاق می افتد.

رنگ های انگشتی دارای انواع بسیار زیادی هستند که از همین رو ما در ادامه شما را با انواع رنگ های انگشتی و مزایای آنها آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

رنگ انگشتی چیست؟

از آنجایی که از نام آن پیداست این رنگ مخصوص افرادی است که نمی توانند قلم دست بگیرند و بیشتر برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو که نقاشی یک هنر همه جانبه و همه گیر است، برای کودکان زیر ۳ سال نیز نیاز است و می تواند قوه تفکر و تخیلی آنها را بر انگیزد و به رشد هوش آنها کمک کند. این رنگ روی دستان کودک نمی ماند و به راحتی قابل شست و شو است زیرا به گونه ای خوراکی است و موجب هیچ گونه حساسیتی برای کودک شما نمی شود.

دلایل نیاز به نقاشی با انواع رنگ انگشتی

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نقاشی با رنگ های انگشتی برای کودکان ضروری تلقی می شود. در زیر شما را با این دلایل آشن می کنیم.

  1. یک تجربه لمسی عالی برای کودک است.
  2. نقاشی حواس کودک شما را مانند حواس لمس، احساس، بینایی، بویایی تحریک می کند.
  3. به رشد فکری کودک کمک می کند. مخلوط کردن رنگ ها به کودک شما نحوه ایجاد رنگ های جدید را می آموزد و به آنها این امکان را می دهد تا از تخیل خود استفاده کرده و چیز های دیگری را خلق کنند
  4. از نظر عاطفی آرامش بخش است.
  5. رشد شناختی کودک را تشویق می کند.
  6. باعث تقویت دست و انگشتان می شود که موجب ایجاد مهارت های حرکتی خوب می شود.
  7. از همه مهمتر، سرگرم کننده است.
انواع رنگ انگشتی

ما در اینجا شما را با مزایای نقاشی با رنگ انگشتی آشنا می کنیم.

مزایای نقاشی با انواع رنگ انگشتی

نقاشی با انواع رنگ انگشتی برای کودکان نوپا، کودکان پیش دبستانی، نوزادان و حتی بزرگسالان مزایای زیادی را به همراه دارد که برخی از آنها را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

#۱ مزایای نقاشی انگشتی : نیازهای حسی را برآورده کنید

بچه ها در سنین پایین تر تمایل بسیار زیادی به آموزش دارند و می توانند چیزهای زیادی را یاد بگیرند. حال به این فکر کنید که چند بار تا حالا به آنها گفته اید که فلان چیز را لمس نکنند؟ قطعاً دفعات بسیار زیادی بوده است. از همین رو ما متوجه می شویم که بچه ها علاقه خاصی به لمس همه چیز دارند. آنها کلمات “شکننده” “ظریف” یا “گران” را کاملا درک نمی کنند، اما وقتی که یک سرامیک صاف را لمس می کنند، حس خوبی دارند. از طریق لمس، بچه ها می توانند دنیای خود را بهتر درک کنند و همینطور تفوت اشیا از یکدیگر را تشخیص دهند.

  • حال آنها به کمک نقاشی با انواع رنگ انگشتی می توانند مرطوب بودن رنگ را احساس و بافت صاف کاغذ را کشف کنند. آنها می توانند نحوه تعامل این دو ماده با یکدیگر را نیز پردازش کنند.

#۲ مزایای نقاشی انگشتی : با نقاشی انگشتی خلاقیت را تشویق کنید

نقاشی با قلم موها کار سختی است. این کار برای بزرگسالان سخت نیست اما به بچه ها فرصت تمرین مهارت های حرکتی را بدهید، اما گاهی اوقات خوب است که هر چیزی را که مانع خلاقیت باشد را از بین ببرید و فقط او را به سرگرم شدن تشویق کنید. رنگ های انگشتی به کودکان اجازه می دهد بدون نگرانی در مورد قرارگیری انگشتان و خم شدن مچ دست خود در روند ایجاد هنر فرو بروند.

#۳ مزایای نقاشی انگشتی : عزت نفس را با نقاشی انگشت بسازید

آیا کودک شما با عدم عزت نفس مبارزه می کند؟ شاید باورتان نشود اما حتی کودکان نوپا نیز می توانند از اضطراب، کمال گرایی و عدم اعتماد به نفس رنج ببرند. من دیده ام که بچه ها وقتی می خواهند برخی از تصاویر را بازسازی کنند ناامید می شوند و نمی توانند آن را “درست” کنند. اما همیشه باید تمرکز کودکان شما بر روی فرآیند تولید محصول باشد. گاهی اوقات شده که بعضی از کودکان نحت فشار، روی برخی از نتایج خاص متمرکز می شوند و از اینکه نتوانسته اند آن کار را انجام دهند، حالت عصبانی پیدا می کنند. حال اگر شما کودک را به حال خود رها کنید آنها کمتر نگران نتیجه هستند و بیشتر روی تجربه تمرکز می کنند.

  • آنگاه آنها رنگ ها را بدون اضطراب مخلوط و لایه لایه می کنند و از روند کار لذت می برند و افتخار می کنند که با دو دست خودشان ساخته شده است.

چگونه نقاشی با انواع رنگ انگشتی می تواند مهارت شناختی را توسعه دهد؟

کودکان در مورد هر رنگ بیشتر می آموزند و می توانند نام هر رنگ را طبقه بندی کنند. آنها همچنین در مورد علت و معلول یاد خواهند گرفت. به عنوان مثال اگر آبی و قرمز را مخلوط کنند مشاهده خواهند کرد که رنگ بنفش ایجاد می شود.

انواع رنگ انگشتی

ما در اینجا شما را با انواع مارک رنگ انگشتی آشنا می کنیم.

انواع رنگ انگشتی

رنگ های انگشتی اکثراً قابل شست و شو هستند و آسیبی را به کودکان نمی رسانند اما در کل از انواع بسیار متفاوتی تشکیل شده اند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. از همین رو ما در اینجا شما را با انواع برند های رنگ انگشتی آشنا می کنیم.

#۱ انواع رنگ انگشتی : کیت رنگ آمیزی Petite

ما این مجموعه را به دلیل خلاقیتی که ارائه می دهند دوست داریم. این مجموعه با ۱۰۰٪ مواد طبیعی ساخته شده است و دارای شش رنگدانه است که می توانید آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. رنگ های اصلی این مجموعه شامل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و قهوه ای می باشند و شما این مجموعه را همراه با یک قلم مو به دست می آورید. افزودن آب بیشتر به این رنگ ها حتی به شما امکان استفاده از آنها را به عنوان آبرنگ می دهد که انعطاف پذیری بیشتری برای کودک شما فراهم می کند. همچنین شما می توانید هر رنگی که تا دو هفته استفاده نکرده اید را در یخچال قرار دهید.

رنگ ها نه تنها طبیعی و قابل تجزیه هستند، بلکه بسته بندی آنها از مواد قابل بازیافت و همچنین قابل تجزیه است. برای مخلوط کردن رنگ ها، باید ظروف قدیمی مانند ظروف شیشه ای داشته باشید.

#۲ انواع رنگ انگشتی : رنگ قابل شستشوی کرایولا (Crayola)

تقریباً همه نام کرایولا را می دانند و با این رنگ انگشت ها حس خوبی را پیدا می کنند. آنها در یک ظرف قابل فشرده بزرگ قرار دارند که بسیار عالی است و شما می توانید مقادیر کمی از آن را برای کارهای کوچک خود بریزید و استفاده کنید. این ظرف ها از ریختن این رنگ ها جلوگیری می کنند. اصلا نگران ماندن لکه هایی به روی دستان کودک خود نباشید زیرا که این رنگ ها به راحتی قابل شستشو هستند. این رنگ به نوعی غلیظ است و بیشتر از رنگ آمیزی با قلم مو به نقاشی با انگشت کمک می کند.

اما همچنان این اطمینان را می دهد که با این رنگ شما به راحتی می توانید نقاشی خود را بکشید و نگران پاشیده شدن رنگ از دستتان به روی کاغذ نباشید. زیرا همانطور که گفتیم این رنگ غلیظ است و به دست شما می چسبد.

انواع رنگ انگشتی

این رنگ ها روی لباس نمی مانند

#۳ انواع رنگ انگشتی : جعبه ۱۲ تایی رنگ انگشتی (سازگار با محیط زیست)

این نوع از انواع رنگ انگشتی که در مجموعه ۱۲ تایی رنگ غیر سمی یافت می شود، برای هنرمندان کوچک بسیار عالی است. این رنگ ها روشن هستند و کلاهک آنها به راحتی باز می شود. ظرف آنها دارای دهانی گشاد و خوب است. به گونه ای که حتی نیازی نیست که این رنگ ها را درون ظرف دیگری بریزید تا از آنها استفاده کنید. از این رنگ ها می توانید به دلیل غیر سمی بودن آنها برای استفاده در چاپ های دستی نیز استفاده کنند.

#۴ انواع رنگ انگشتی : مجوعه رنگی اسموک (Smock)

این مجموعه با همه چیزهایی که کودک شما برای یادگیری نقاشی نیاز دارد، ارائه می شود. این مجموعه شامل رنگ، یک پالت برای قرار دادن آنها، برس های معمولی، برس و غلطک های کف و بافت، کاغذ و پیش بند برای تمیز نگه داشتن کودک است و همچنین دارای یک کیف برای وسایل، تا شما به هر کجا که می خواهید بروید آن را با خود ببرید. رنگ ها همه سمی نبوده و قابل شستشو هستند، بنابراین به راحتی قابل تمیز شدن هستند. قطعاً  کودک شما دوست دارد ساعت ها با این مجموعه، نقاشی کند و آثاری را به وجود آورد.

  • به خاطر داشته باشید که حتی اگر با وجود پیش بند نیز لباس کودک شما رنگ بگیرد، اصلاً جای نگران نیست، زیرا آن رنگ قابل شستشو است. اما در کل سعی کنید از لباس های قدیمی آنها استفاده کنید تا از لکه گیری آنها جلوگیری شود.

انواع رنگ انگشتی

#۵ انواع رنگ انگشتی :  رنگ برس قابل فشار (در ۱۲ رنگ)

این نوع یک ایده جالب و منحصر به فرد است که در پایان رنگ آمیزی، کودک زیاد خود را کثیف نمی کند. اینها لوله های رنگی هستند و در سر آنها یک برس رنگی مصنوعی قرار دارد. کودک نوپا شما فقط دسته قلم مو را فشار می دهد و رنگ به قلم مو می رسد. آنها نیازی به فرو رفتن در هیچ رنگی ندارند، بنابراین شما لازم نیست از پالت های آبی برای تمیز کردن قلم موی خود استفاده کنید. همچنین به این معنی است که شما هیچ رنگی را هدر نمی دهید، چون دارای مخزن است تا در صورت کمبود رنگ بتوانید آنها را دوباره پر کنید.

  • به خاطر داشته باشید که اگر کودک شما خیلی فشار دهد، قلم او به خوبی رنگ نمی دهد و حتی ممکن است که خراب شود. بنابراین باید به او آموزش دهید که چگونه جریان را کنترل کند.

#۶ انواع رنگ انگشتی :  رنگ انگشتی وجی بیبی (VeggieBaby) برای کودکان نوپا

این نوع رنگ ها برای کودکان نوپا عالی هستند، زیرا این رنگ ها واقعاً زیبا هستند و کاملاً از سبزیجات ارگانیک ساخته شده اند. استفاده از آنها نه تنها برای کودک نوپای شما کاملاً ایمن است، بلکه حتی قابل خوردن نیز هستند. پس برای بچه های کوچکتر که دوست دارند انگشتان خود را لیس بزنند و همه چیز را در دهان خود بگذارند، جای نگرانی وجود ندارد. سبزیجات مورد استفاده دارای لبنیات، شکر، آجیل، مواد نگهدارنده و همچنین فاقد گلوتن هستند. بنابراین حتی اگر کودک شما آلرژی داشته باشد، استفاده از این رنگ ها برای کودک شما بی خطر است.

  • این مجموعه با چند رنگ مختلف به صورت پودر ارائه می شود و کودک نوپا شما می تواند خلاقیت ایجاد کند و با ترکیب آنها در کنار هم رنگ های خود را بسازد. برای تنظیم و آماده شدن آنها باید آنها را با آب مخلوط کنید.

نتیجه گیری

نقاشی با انگشت راهی عالی برای یادگیری و بازی بچه ها است. کودکان از روند خلق هنر با دستان خود و استفاده از تخیل خود برای رسیدن به ایده هایی که می توانند روی کاغذ نقاشی کنند، لذت خواهند برد. نقاشی با انگشت همچنین بیان خود را آموزش می دهد و می تواند به کودکان در رشد مهارت های حرکتی ناخوشایند و خوب کمک کند. حتی اگر رنگ انگشت کاملاً ناموزون باشد، محلول در آب است و به راحتی از پوست و اکثر پارچه ها شسته می شود. شما می توانید انواع رنگ انگشتی را از ما خریداری کنید یا برای انواع کار با رنگ انگشتی با ما تماس بگیرید.

انواع رنگ انگشتی

ما در بالا با مزایا، ویژگی ها و خصوصیات رنگ های انگشتی آشنا شدیم.

کلام عادل افزار

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی را داشته و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد نقاشی انگشتی ، به دست آورده باشید. ما در این مقاله با معرفی انواع رنگ انگشتی در خدمت شما بودیم و متوجه شدیم که هر کدام از آنها دارای چه خصوصیاتی بوده و برای چه کودکانی با چه سنی مورد استفاده قرار می گیرند. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوازم نقاشی کودک وارد سایت ما شده و از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید. حتی می توانید برای سفارش هر کدام که می خواهید با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.