لوازم تحریر, مقاله

انواع بوم های نقاشی از گذشته تا به امروز!

انواع بوم های نقاشی

مقدمه

انواع بوم های نقاشی (painting canvas): یکی از ابزار‌های بسیار کاربردی و مهمی که در هنر جایگاه خاصی دارد، انواع بوم های نقاشی هستند. ما در این نوشته از وب سایت عادل افزار شما را با این ابزار نقاشی که باید گفت هنرمندان حوزه تخصصی خودش برای آن ارزش و احترام بالایی قائل هستند آشنا کرده ایم. اگر شما نیز به نقاشی بر روی بوم و انواع بوم ‌های نقاشی علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مقاله را مطالعه بفرمایید. ما در این مقاله موارد زیر را مورد بررسی قرار داده ایم:

  • بوم نقاشی چیست
  • قدیمی‌ترین بوم نقاشی
  • روش ساخت انواع بوم نقاشی
  • مشخصات بوم نقاشی خوب
  • انواع بوم های نقاشی

بوم نقاشی چیست

در زبان انگلیسی به بوم نقاشی painting canvas گفته می‌شود. این ابزار به صورت یک چارچوب است که با پارچه‌ای مخصوص پوشانده شده است و هنرمندان به خصوص هنرمندانی که در حوزه نقاشی فعالیت دارند در خلق آثار هنری از آن استفاده میکنند. بوم نقاشی بستر و زمینه‌ای را فراهم آورده است که انواع تکنیک‌های مختلف این هنر، مانند کار با رنگ روغن ، گواش و غیره بسیار راحت‌تر از قبل شده است. زیرا به خاطر ضخامت پارچه و موادی که روی آن زده می‌شود به هیچ وجه رنگ به پشت آن نشت نمی‌کند. پس در این مقاله از سایت عادل افزار همراه ما باشید تا با مشخصات بوم نقاشی خوب و روش ساخت بوم نقاشی بیشتر آشنا شوید.

قدیمی‌ترین بوم نقاشی

تاریخچه بوم نقاشی و استفاده از آن به زمانی برمی گردد که هنرمندان حوزه نقاشی از تخته‌های چوبی یه عنوان زمینه نقاشی استفاده کردند. آن‌ها قبل از استفاده از چوب‌ها آن‌ها را سنباده می‌زدند تا سطحی کاملا صاف و هموار در اختیار داشته باشند.

قدیمی‌ترین بوم نقاشی به این روش در سال ۱۴۱۰ میلادی در فرانسه تهیه شد که تابلویی از مریم و فرشتگان را نشان می‌دهد. این نوع بوم تا حدود قرن ۱۸ نیز محبوبیت و طرفدار زیادی در میان نقاشان داشت، اما دشواری و زمان‌بَر بودن ساخت آن باعث شد تا هنرمندان به فکر بستر دیگری برای خلق آثار خود باشند که در نهایت منجر به ساخت بوم به روش‌های امروزی شد. یکی از ویژگی‌های بوم‌های نقاشی امروزی که نظر هنرمندان را به خود جلب کرده است، نسبت به بوم‌های قبلی رنگ‌پذیری بیشتر پارچه نسبت به چوب و سبک‌تر بودن آن بود.

روش ساخت انواع بوم نقاشی

این روز‌ها با این که انواع بوم نقاشی آماده و با کیفیت در اشکال مختلفی در بازار موجود است، اما بسیاری از هنرمندان هستند که دوست دارند خودشان بوم را تهیه کنند. زیرا با این کار آن‌ها می‌توانند هر سطحی را که برای نقاشی خود دوست دارند آماده کنند. روش‌ها و مشخصات تهیه بوم نقاشی خوب و کارهایی که لازم است هر هنرمند در هر مرحله از کار آن را انجام دهد در گزینه‌های زیر به صورت کامل شرح داده شده است.

انواع بوم های نقاشی

روش ساخت انواع بوم های نقاشی را با عادل افزار یاد بگیرید.

ویژگی‌های ساخت قاب برای بوم نقاشی

نخستین گامی که در ساخت بوم‌های نقاشی اهمیت دارد، تهیه یک قاب چوبی برای بوم است. برای این کار شما باید مطمئن شوید که چوبی را که مورد استفاده قرار می‌دهید خشک باشد. در غیر این صورت مدتی بعد چوب ترک خورده و نقاشی خراب می‌شود. بهترین چوب برای ساخت بوم نقاشی، چوب سفید است که هم قیمت مناسبی دارد و هم خشک است.

گام بعدی برش زدن چوب است. در اول باید شما با توجه به ابعاد مورد نیاز چوب را برش زده و سپس سمباده بزنید. بعد از این کار آن‌ها را به طور عمودی به هم وصل کنید تا چهارچوب و قاب مورد نیاز شما ساخته شود. توجه داشته باشید که قبل از این که خواستید چوب‌ها را به دیگر متصل کنید آنها را فارسی بر کنید. یعنی سر چوب‌ها باید با زاویه‌ای ۴۵ درجه به هم متصل شوند تا در نهایت زاویه ۹۰ درجه بسازند. سپس آن‌ها را با منگنه و چسب چوب به یکدیگر متصل کنید.

پارچه بوم نقاشی چیست

بعد از اطمینان از ساخت چهارچوب محکم و اصولی با زوایای ۹۰ درجه، نوبت به انتخاب پارچه بوم نقاشی مناسب می‌رسد. برای ساخت بوم انواع پارچه‌ها با ضخامت‌های گوناگون چون کنف، کتان، کرباس و پلی استر در مراکز فروش پارچه بوم نقاشی وجود دارد که معمولا بهترین نوع آن، پارچه بوم نقاشی کتان است. هر چه پارچه ضخیم‌تر باشد برای ساخت بوم مناسب‌تر است. بعد از انتخاب پارچه، چارچوب را روی آن بگذارید و به مقدار اضافه‌تر درحدی که پارچه به سمت قسمت داخلی چوب تا بخورد، برش دهید.

اتصال پارچه بر روی قاب

مرحله بعد این کار کاری دشوارتر است که این کار اتصال پارچه بر روی قاب می‌باشد. معمولا در ساخت انواعی از بوم‌های نقاشی از دستگاهای مخصوصی استفاده می‌کنند، اما هنرمندانی که خودشان بوم می‌سازند، از وسیله‌ی دیگری به نام بوش کش در این زمینه استفاده می‌کنند. آن‌ها ابتدا پارچه را از یک طرف با منگنه‌های تفنگی و سوزن‌های ضخیم به چوب متصل می‌کنند. سپس از طرف دیگر پارچه را در بوم‌کش قرار می‌دهند و تا جایی که امکان دارد آن را می‌کشند و منگنه می‌زنند. این کار را از هر طرف تکرار می‌کنند. نکته بسیار جالب و مهم این است که پارچه را به مقداری می‌کشند که هیچگونه چین و تابی در آن به وجود نمی‌آید و کاملا کشیده و صاف می‌باشد.

قدم بعدی سنباده زدن پارچه در تهیه بوم است، این کار باعث می‌شود تا تمام پرزها و برجستگی‌های اضافی پارچه از بین رفته و سطحی کاملا یکنواخت به دست آید. دقت داشته باشید که باید از یک سمباده نرم استفاده کنید و آن را به آرامی روی پارچه بکشید تا پاره نشود.

زیرسازی بوم نقاشی

حال نوبت می‌رسد به زیر‌سازی بوم نقاشی یا همان آستر کشی. این گفته به این معنی است که پارچه را با مواد مخصوص می‌پوشانند. رایج‌ترین موارد مورد استفاده در این کار جسو، چسب چوب و یا چسب سریشمی‌اند. در این مرحله ماده مورد نظر را با به وسیله قلم مو بر روی بوم منتقل می‌کنند به صورتی که تمام قسمت‌های پارچه آغشته به مواد می‌شوند. این کار را چندین بار تکرار می‌کنند و در نهایت با یک کاردک روی آن میکشند تا لایه نازکی از مواد باقی بماند و غلظت همه بخش‌های پارچه یکسان شود. در غیر این صورت پس از خشک شدن ترک خواهد خورد.

مشخصات بوم نقاشی خوب

بوم‌ها بسته به مواردی چون؛ نوع چوب، پارچه و مواد زیرسازی بوم نقاشی، کیفیت‌های مختلفی دارند. بخش زیادی از انرژی و زمان خلق آثار هنری شما به بوم نقاشی‌تان بستگی دارد. پس در این کار حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید. اگر شما یک هنرمند هستید که کیفیت یک بوم برای شما خیلی اهمیت دارد، سعی کنید با چند نفر بر سر انتخاب یک بوم مناسب مشورت کنید. در ادامه به ۴ عدد از مشخصات لازم جهت شناخت یک بوم نقاشی مناسب پرداخته ایم:

  1. داشتن آستر : یکی از مشخصات بوم نقاشی خوب، داشتن آستر مرغوب است. بوم را روبروی یک منبع نور قرار دهید و به دقت آن را بررسی کنید تا مواد زیرسازی در همه جای آن به یک مقدار باشد. باید میزان عبور نور در همه قسمت‌های بوم یکسان باشد اگر غیر از این باشد، یعنی آسترکشی به درستی انجام نشده است.
  2. تا کردن پارچه : یک تکه از قسمت اضافی پارچه پشت بوم را تا کنید، اگر مواد روی آن ترک‌های ریز خورد، یعنی زیرسازی بوم مرغوب نیست.
  3. کشیدن شی نوک تیز روی پارچه : در این مرحله با ناخن یا یک شی کمی نوک تیز را پشت پارچه بوم بکشید، اگر رد آن روی پارچه به جای نماند، یعنی کیفیت پارچه خوب است. به یاد داشته باشید در یک بوم نقاشی حرفه‌ای رنگ نباید به پشت پارچه نفوذ کند.
  4. ویژگی‌های چوب بوم نقاشی : نکته دیگری که باید به آن در طرز تهیه بوم نقاشی توجه داشته باشید چوب بوم است، چارچوب نباید هیچگونه شکستگی یا ترک داشته باشد و تمام زوایای آن باید ۹۰ درجه باشند.

انواع بوم های نقاشی

حال که شما با چندی از مشخصات یک بوم نقاشی مناسب آشنا شدید، باید این نکته را نیز بدانید که بوم‌های نقاشی از منظر ضخامت چهارچوب با یکدیگر متفاوت اند. بیشتر افرادی که در حوزه نقاشی و تهیه بوم‌های نقاشی فعالیت دارند، به ۳ روش زیر بوم‌های مورد نیاز را تهیه و یا خریداری می‌کنند:

  1. بوم نقاشی دور سفید: بوم‌هایی که ضخامت چوب بوم آن‌ها معمولی باشد و منگنه‌ها پشت کار خورده باشد بوم دور سفید است.
  2. بوم نقاشی معمولی: بوم‌هایی هستند که منگنه آن در کنار بوم خورده و از نوع رایج بوم‌ها محسوب می‌شوند.
  3. بوم نقاشی دیپ: بوم‌های قابی شکل که ضخامت چوب آن‌ها بیشتر از بوم دور سفید است.

البته باید این نکات را نیز مورد توجه قرار دهید که بوک‌های نقاشی اندازه و شکل‌های متفاوتی همچون مستطیل، مربع، دایره و در نهایت بوم نقاشی بیضی نیز دارند، اگر به فرمی خارج از این اشکال هندسی نیاز دارید می‌توانید آن‌ها را جداگانه تهیه کنید و یا از مراکز هنری مربوطه بوم نقاشی قیمت مناسب همراه با کیفیت خوب را سفارش دهید.

انواع بوم های نقاشی

عادل افزار عرضه کننده با کیفیت ترین بوم های نقاشی

کلام عادل افزار

در این نوشته از وب سایت عادل افزار شما را با موضوع انواع بوم های نقاشی آشنا کردیم و دانستیم که هر کدام چه خاصیت دارند و اگر مایل بودیم که یک بوم برای کار هنری خود بسازیم باید چه کار کنیم تا به بهترین شکل ممکن این اتفاق رخ بدهد. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواعی از لوازم نوشت افزاری و هنری که در زمینه نقاشی نیاز هر هنرمندی هستند به وب سایت ما عادل افزار سر بزنید.

شما به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی دیگری در جهت تهیه و نحوه ساخت بوم‌های نقاشی دارید؟! لطفا تجربیات خود را با همراهان عادل افزار در بخش نظرات کاربران به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “انواع بوم های نقاشی از گذشته تا به امروز!

  1. maryam mansouri گفت:

    درود بر شما. مریم منصوری هستم. محتوای خوبی بود. سپاس

    1. adelafzar گفت:

      سلام ممنون عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.