کتاب های عمومی, کتاب های کمک درسی, لوازم تحریر, لوازم طراحی, مقاله

انواع چراغ مطالعه و معیار های خرید آن ها

انواع چراغ مطالعه

مقدمه

چراغ مطالعه: فعالیت‌هایی مانند کار با کامپیوتر، نقشه کشی ، طراحی ، انجام کار‌های هنری ، مطالعه ، و …، از جمله مواردی هستند که به تمرکز نیاز دارند و علاوه بر تمرکز، عنصر نور و خوب دیده شدن جزئیات نیز در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از عواملی که در انجام چنین فعالیت‌هایی با تمرکز بالا کمک می‌کند، نور است. کمبود نور یکی از علل اصلی سردرد، فشار، و خستگی چشم است. اما یک خبر خوب شما می توانید با استفاده از چراغ مطالعه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. در واقع؛ چراغ مطالعه وسیله‌ای است که منطقه کوچکی را از نزدیک روشن می‌کند تا بتوانید تمرکز بهتری در فعالیت خود داشته باشید.

شاید از دیدگاه شما خرید چراغ مطالعه کاری آسان و ابتدایی به نظر برسد و نیازی به اطلاعات خاصی نداشته باشید، اما اگر با ما و این نوشته از وب سایت عادل افزار همراه باشید، خواهید دانست که اطلاعات و معیار‌هایی وجود دارد که هنگام خرید چراغ مطالعه میتواند به شما در انتخاب بهترین گزینه، بسیار کمک رسان باشد. پس با ما همراه باشید.

انواع چراغ مطالعه

به جهت آن که انواعی از چراغ‌های مطالعه در طرح‌های گوناگون و با عملکرد‌های متفاوتی وجود دارند، آگاهی از انواع آن‌ها کاری بس لازم و ضروری می‌باشد. به صورت کلی ۳ نوع چراغ مطالعه وجود دارد:

چراغ مطالعه ایستاده:

این دسته از چراغ‌های مطالعه چراغ‌هایی هستند که پایه دارند و نیازی به نصب ندارند. این چراغ‌ها قابل حمل بود و شما هرجایی که علاقه مند باشید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما چراغ مطالعه ایستاده دو ایراد کلی دارد؛

  1. اول آنکه ممکن است واژگون شود 
  2. دوم آن که هنگام مطالعه در تخت، سایه چراغ بر روی کتاب افتاده و یافتن مکانی برای گذاشتن چراغ مطالعه روی تخت دشوار است.

اما انتخاب این نوع چراغ مطالعه بر روی میز کار این مشکلات را ندارد و بسیار مناسب است.

چراغ مطالعه قابل نصب:

این دسته از چراغ مطالعه، معایب و ایراداتی را که چراغ‌های مطالعه ایستاده دارند، ندارد. ولی مزایا و معایب دیگری دارد. از مهمترین مزیت‌های این چراغ مطالعه می توان به ثبات آن اشاره کرد که دیگر نگرانی برای سقوط و واژگون شدن آن وجود ندارد. اما ایراد عمده‌ای که دارد، این است که اگر شخص بخواهد جای مطالعه خود را تغییر دهد با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

چراغ مطالعه گیره ای :

این چراغ‌ها ثبات، راحتی و تطبیق پذیری بالایی با محیط دارند. این دسته از چراغ‌های مطالعه به راحتی و در اکثر مکان‌هایی که شخص به آن نیاز دارد، قابل نصب است. لبه میز، لبه مبل و یا مدل‌‌های سبکتر را می توان به لبه کتاب متصل کرد. چراغ مطالعه گیره‌ دار این قابلیت را دارد که به هر جا بروید و یا جابه‌جا شوید همراه شما باشد.

انواع چراغ مطالعه

چراغ رومیزی

لامپ‌های انواع چراغ مطالعه

از آنجایی که کیفیت روشنایی چراغ‌های مطالعه یکی از مواردی است که باید به آن خیلی اهمیت داده شود، در این قسمت از مقاله بخشی را برای معرفی انواعی از لامپ‌های چراغ مطالعه تخصیص داده ایم.

لامپ‌های چراغ‌های مطالعه از اجزای بسیار مهم آن محسوب می‌شوند. برخی لامپ‌های چراغ‌های مطالعه قابل تعویض نیستند و فقط شارژ می‌شوند؛ هنگامی که طول عمر این لامپ‌ها تمام شد بایستی کل چراغ مطالعه را دور انداخت. اما بسیاری دیگر از انواع چراغ مطالعه دارای لامپ‌های قابل تعویض هستن که با تمام شدن طول عمر لامپ میتوان آن را تعویض کرد. انواع لامپ‌های استفاده شده در چراغ‌های مطالعه عبارتند از:

۱#_ لامپ ال ای دی (LED)

یکی از جدیدترین لامپ‌هایی که به فراوانی و برای مصارف بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد، لامپ‌های ال ای دی هستند. همچنین این لامپ‌ها جدیدترین نوع لامپ چراغ‌های مطالعه محسوب می‌شوند و معمولا مصرف برق کمتر و گرمای تولیدی بسیار پایین تری به نسبت سایر لامپ‌ها دارند. طول عمر این لامپ بیش از ۲۵ هزار ساعت است و این نوع لامپ‌ها برای روشنایی فضای کار بسیار مناسب است. نور لامپ‌های ال ای دی خیره کننده نیست و به جای تابش نوری پراکنده، یک شعاع نوری متمرکز ایجاد می‌کنند.

۲#_ لامپ رشته‌ای

این دسته از لامپ ‌ها نور زرد رنگی دارند و گرمای بالایی نیز تولید می‌کنند. روشنایی فراگیر این لامپ‌ها برای کارهایی که به تمرکز نور احتیاج دارند مناسب نیست. چراغ مطالعه با لامپ‌های رشته‌ای برای ساعات عصر تا شب مناسب است و ارزان‌تر از انواع دیگر هستند. همچنین طول عمر لامپ‌های رشته ۱۰۰۰ ساعت و دارای بیشترین مصرف برق هستند.

۳#_ لامپ هالوژن

اگه به تمرکز نوری نیازمند هستید، این دسته از لامپ‌ها بهترین گزینه هستند. این لامپ‌ها نور طبیعی و درخشانی دارند و چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از لامپ‌های استاندارد، انرژی مصرف می‌کنند. لامپ‌های هالوژن زیاد داغ می‌شوند و به نسبت لامپ‌های معمولی ۲ تا ۳ برابر طول عمر بالاتری دارند.

۴#_ لامپ فلورسنت

لامپ‌های فلورسنت لامپ‌هایی بسیار مقرون به صرفه اند و چیزی حدود ۱۱ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای دوام دارند. همچنین این لامپ‌ها را میتوان جز لامپ‌های کم مصرف قرار داد. یک ایراد بسیار جدی که به این لامپ‌ها وارد است، استفاده بالای بخار جیوه در آن است که در صورت شکستن باید با احتیاط آن را دور انداخت.

۵#_ لامپ فول اسپکتروم

این لامپ‌ها برای دیدن دقیق رنگ‌ها بسیار کاربردی است زیرا طیف نور الکترومغناطیسی از مادون قرمز تا فرابنفش را پوشش می‌دهد. لامپ‌های فول اسپکتروم باعث افزایش وضوح تصویر و بهتر دیده شدن رنگ‌ها می‌شوند، بنابراین اگر طراح گرافیک هستید یا دیدن رنگ در کارتان بسیار اهمیت دارد، چراغ مطالعه‌هایی با لامپ فول اسپکتروم بهترین انتخاب است.

معیارهای اصلی که هنگام انتخاب انواع چراغ مطالعه باید در نظر بگیرید

در ادامه می خواهیم به چندی از معیار‌های مهم در رابطه با انتخاب انواع چراغ مطالعه اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

۱#_ کیفیت نور و حالت روشنایی چندگانه

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز گفتیم، کیفیت کلی نور چراغ خیلی مهم است. برخی از آن‌ها بسیار روشن هستند و باعث خستگی چشم می‌شوند و برخی نیز نور کمی دارند و بازهم باعث مشکلاتی می‌شوند. یک چراغ مطالعه خوب باید به نحوی یکنواخت نوردهی داشته باشد. همچنین باید دارای تنظیمات روشنایی مختلفی باشد که به شما امکان می‌دهد حالت روشنایی را تنظیم کنید تا اندازه نور دلخواه را برای مختلف بدست بیاورید.

میزان روشنایی نور توسط عدد لوکس نشان داده می‌شود، یعنی چه مقدار لومنی را میتوان در مترمربع ساطع کرد. ما برای کارهای آسان و عادی مانند خواندن، نوشتن ، بافتنی و کار با رایانه نیاز به نور ۲۵۰ تا ۵۰۰ لومن در مترمربع داریم. برای کارهای دقیق‌تر مانند نقاشی یا گلدوزی نورپردازی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لومن در هر متر مربع ضروری است. همچنین پیشنهاد می‌شود هر چه محیط پیرامون تاریک‌تر باشد، لوکس مورد نیاز خود را پایین بیاورید. این امر به منظور کاهش تضاد بین قسمت روشن و تاریک است تا چشمان شما مجبور به تنظیم چشمگیری نشود.

۲#_ گردن انعطاف پذیر

چراغ مطالعه‌ای که انتخاب می‌کنید باید گردن قابل تنظیمی داشته باشد و در مواردی ثابت بماند.

۳# _ گارانتی

بسیاری از چراغ مطالعه‌های موجود در بازار یک دوره ضمانت طولانی و بسیار مفید دارند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید بازپرداخت یا تعویض رایگان را در مدت زمان معین انجام دهید.

۴#_ مصرف انرژی

شاید فکر کنید که مقدار انرژی مورد نیاز یک لامپ خیلی مسئله مهمی نباشد؛ اما در واقع برخی از انواع چراغ‌های مطالعه هستند که ماهانه مقداری هزینه به شما متحمل می‌کنند. به طور کلی، لامپ‌های LED بیشترین انرژی را ذخیره می‌کنند و به دنبال آن لامپ‌های CFL، هالوژن و لامپ‌های رشته‌ای بیشترین میزان مصرف برق را دارند.

۵#_ خواص فیلتر نور آبی

نور آبی که از بسیاری از وسایل الکترونیکی به چشم انسان‌ها ساطع می‌شود، مسئول اختلال در خواب انسان است. در نتیجه اگر قصد دارید که قبل از خوابیدن از چراغ‌های مطالعه برای کار‌های خود استفاده کنید، بهتر است به دنبال لامپ‌هایی باشید که دارای خاصیت فیلتر نور آبی باشند.

۶#_ لامپ‌های جایگزین

هنگام خرید چراغ مطالعه از موجود بودن لامپ آن در بازار مطمئن شوید. ممکن است برخی از شرکتهای تولید کننده ساخت یک مدل از چراغ مطالعه را کنار بگذارند که همین عامل باعث می‌شود که لامپ آن مدل از چراغ مطالعه دیگر تولید نشود. سعی کنید چراغ مطالعه‌ای خریداری کنید که لامپ آن استاندارد بوده و جایگزین آن در بازار موجود باشد.

۷#_ امکان تغییر مسیر زاویه نور

هر کسی که با لپ تاپ کار می‌کند میداند که وقتی با نور شدید مواجه می‌شود و یا بازتاب یک لامپ کم نور روی صفحه چقدر آزار دهنده است. خوشبختانه بیشتر چراغ‌های مطالعه از گردن‌های انعطاف پذیر برخوردار هستند، طوری که افراد می‌توانند نور را به سمتی که بیشترین راحتی را دارد هدایت کنند. حتی بعضی کتاب‌ها بر روی کاغذ براق چاپ می‌شوند که می‌توانند نور را به چشم منعکس کنند که با تغییر زاویه تابش چراغ مطالعه میتوان این مشکل را حل کرد.

انواع چراغ های مطالعه

معیارهای اصلی که هنگام انتخاب انواع چراغهای مطالعه باید در نظر بگیرید

کلام عادل افزار

در این نوشته از وب سایت عادل افزار به بررسی انواع چراغ‌های مطالعه و معیار‌هایی مهم برای انتخاب یک چراغ مطالعه مناسب پرداختیم. معیار‌هایی که نیاز است حتما آن‌ها را مد نظر قرار دهید، تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. امیدواریم که این نوشته از وبسایت عادل افزار مورد توجه شما قرار گرفته باشد و توانسته باشیم کمکی به انتخاب هرچه بهتر شما کرده باشیم.

شما بگویید!!! کدام یک از معیار‌ها و ویژگی‌های گفته در رابطه با انواع چراغ مطالعه برای شما مهم‌تر است!؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.