لوازم تحریر, مقاله

انواع دفتر ها و تاریخچه و کاربرد آن ها را بهتر بشناسید!

انواع دفتر ها

مقدمه

در طول زندگی و برای یادداشت رویدادها و برنامه‌ریزی های روزانه همه ما تنها یک گزینه داریم! خرید انواع دفتر‌ ها و دفترچه‌ها تنها کاری است که برای این امور به سراغ آن ها می‌رویم. خواه و ناخواه، امروزه دفتر‌ها جزئی جدانشدنی از زندگی بشر هستند. اما برای این که بخواهیم از نوشتن مطالب درون دفتر‌ها لذت ببریم، بهتر است دفتر‌هایی تهیه کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار باشند. در این مقاله در رابطه با انواع دفتر‌ ها برای شما مطالبی را قرار داده‌ایم. همچنین درباره کیفیت و مدل‌های مختلف انواع دفاتر نیز صحبت کرده‌ایم. پس با عادل افزار همراه باشید.

تاریخچه دفتر

انسان‌ها همیشه در طول تاریخ دوست داشتند که روایت زندگی خود را بر روی کاغذ بنویسند. اما در گذشته‌های خیلی دور کاغذ به شکل امروزی وجود نداشت؛ چه برسد به این که بخواهیم تصور کنیم آنها از دفتر برای یادداشت مطالب استفاده می‌کردند. اما با این وجود اگر تلاش و همت گذشتگان نبود، امروزه قادر نبودیم که درباره زندگی گذشتگان اطلاعاتی را بدست آوریم و اصولا تاریخ بشری از بین می‌رفت. اما وقتی در گذشته دور‌تر کاغذ وجود نداشته پس چگونه آنها این رخ داد ها را ثبت می‌کردند؟!

با عادل افزار همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

انسان‌های نخستین

در زمان انسان‌های نخستین هنوز خط و زبان اختراع نشده بود و آن‌ها برای ثبت خاطرات خود و انتقال آن به آیندگان از نقاشی روی سنگ‌ها و دیواره غارها استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان و اختراع خط میخی آنها روی لوح‌های سنگی با خط میخی می‌نوشتند و این گونه سعی می‌کردند که آن را به نسل بعدی خود انتقال دهند. در اصل می‌توان گفت تمدن بشری از زمانی شروع به تکامل کرد که انسان‌ها دریافتند برای آموزش تجربیات خود به نسل بعدی، باید آن را مکتوب کنند تا آیندگان از تجربه آنها استفاده کرده و بشر روز به روز پیشرفت کند.

انواع دفتر ها

خط‌ها پیشرفته‌تر شدند!

با گذشت و زمان و رایج شدن خط‌های پیشرفته‌تر به نسبت به خط‌های میخی انسان‌ها از پوست حیوانات برای نوشتن استفاده کردند. این نوع از ابتکار باعث شد که سرعت نوشتن بالاتر برود. دلیل این امر آن بود که مکتوب شدن نوشته‌ها انرژی بسیار کمتری نسبت به حک کردن آن‌ها بر روی سنگ‌ها از بشر گرفت. برای آن‌ها فقط کافی بود که مطالب خود را بر روی چرم یا همان پوست حیوانات بنویسند. البته وسایل نوشتاری آنها نیز به طبع به شکل امروزی نبود. درباره این موضوع در مقالات آینده صحبت بیشتری خواهیم کرد.

پاپیروس

با گذشت زمان و به صورتی تدریجی، پاپیروس جای پوست حیوانات را گرفت. چندی بعد انسان‌ها از ورقه‌های چوبی تنه درختان برای نوشتن، استفاده کردند. این روند ادامه داشت تا اینکه با رواج یافتن مکاتب و مدارس در بین اهل علم کاغذ‌های نسل جدید به صورت بازیافتی از چوب درختان تهیه شدند و در قالب لوازم التحریر مورد استفاده قرار گرفتند. این پیشرفت‌ها به گونه‌ای بود که دیگر امروزه دغدغه بشر فقط تنوع انواع دفتر‌ها می‌باشد و شکل ظاهری آن نقش تعیین کننده تری دارد.

حال که با تاریخچه انواع دفاتر آشنا شدیم و فهمیدیم به چه دلیل آنها تولید شده‌اند، به مسئله کیفیت دفاتر می پردازیم و آنها را بر حسب نیاز هر فرد و کاربرد هر دفتر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. 

انواع دفتر‌ ها از نظر نوع کاربرد

به طور کلی انواع دفتر‌ ها از نظر نوع کاربرد به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که این دو دسته عبارتند از:

  1. دفتر‌ های فانتزی و یا مدرسه ای
  2. دفتر‌ های اداری

ابتدا به بررسی دفتر‌های مدرسه‌ای و یا همان فانتزی می‌پردازیم. سپس به سراغ دفاتر اداری می‌رویم.

 دفتر فانتزی یا دفتر مدرسه ای

به طور کلی به دفتر مورد نیاز برای دانش آموزان و دانشجویان دفتر فانتزی یا دفتر مدرسه‌ای یا حتی دفتر مشق هم می‌گویند. انواع دفتر‌های فانتزی دارای تعداد برگ‌های مختلفی می‌باشند. برای نمونه از انواع دفاتر فانتزی به لحاظ تعداد برگ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • دفتر ۴۰ برگ
  • دفتر ۵۰ برگ
  • دفتر ۶۰ برگ
  • دفتر ۸۰ برگ
  • دفتر ۱۰۰ بر
  • دفتر ۱۶۰ برگ
  • دفتر ۲۰۰ برگ 

دیگر مشخصه های دفتر های کاربردی

همچنین نوع خاصی از انواع دفتر ‌ها نیز وجود دارد که برای نوشتن حروف انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی کاربرد دارند. به این دفترها دفتر زبان می گویند که در مدل های دفتر دو خط زبان ، دفتر سه خط زبان و دفتر چهار خط زبان در بازار عرضه می شوند. همچنین دفاتر فانتزی از لحاظ شکل نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دفتر‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربرد‌های آن‌ها نیز متفاوت است. این دو نوع عبارتند از دفتر سیمی و دفتر معمولی یا دفتر گالینگور که در ادامه این مقاله هر کدام از آنها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱#_ دفتر معمولی

این نوع دفتر به‌ صورت گالینگور صحافی شده است. نحوه صحافی آن به صورت چسب است و برای دانش آموزان و دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دفتر بدون سیم به دلیل سبک‌تر بودن و اشغال نکردن فضای زیاد، طرفداران زیادی دارد. اما به خاطر اینکه برگه را از دفتر به سختی می‌شود جدا کرد. نمونه سیمی آن خیلی پرطرفدارتر می‌باشد. اما برای برخی از دانش آموزان دبستانی که به راحتی ورق‌های دفتر سیمی را پاره می‌کنند و اسراف زیادی دارند، مناسب است.

۲#_ دفتر سیمی

عطف این نوع دفتر‌ها به حالت پانچ شده می‌باشد که سیم فلزی در پانچ این کاغذ‌ها پیچیده و آن‌ها را محکم در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. در دفتر‌های سیمی ورق زدن کاغذ و جدا کردن آن بسیار راحت‌تر است. اگر نیاز داشته باشید که به مطلبی در آن دفتر مراجعه کنید می‌توانید سریع‌تر مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که داشتن سیم باعث سنگین‌تر شدن دفتر می‌شود. ممکن است حمل آن برای برخی از دانش آموزان دبستانی مقداری سخت باشد.

۳#_ مقایسه دفتر سیمی و دفتر معمولی

دفتر سیمی و دفتر بدون سیم تفاوت آنچنانی از لحاظ کاربرد ندارند. همانگونه که در مطلب بالا گفتیم؛ فقط دفتر سیمی برای جدا کردن کاغذ و ورق زدن راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و وزنشان نسبت به دفتر بدون سیم سنگین‌تر است.

شرکت‌های تولید کننده دفتر خوب

برای نمونه می توانیم از شرکت‌های بسیار خوبی که در زمینه تولید انواع دفتر‌ ها در کشور ایران فعالیت دارند مانند پاپکو ، سام ، مکس ، نهال ، و … اشاره کنیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین تهیه محصولات لوازم تحریر با بهترین کیفیت همین حالا به وب سایت ما عادل افزار سر بزنید و انواع نیاز‌ها تحریری خود را برطرف نمایید.

 دفاتر اداری

اگر شما یک شرکت داشته باشید و یا در یک اداره مشغول به کار باشید، می‌دانید که به دفتر اداری نیاز پیدا می‌کنید. دفاتر اداری معمولاً دارای صحافی چسبی و دوخت می‌باشند. دفتر اداری یا دفتر حسابداری از نظر اندازه دارای دو نوع دفتر وزیری و دفتر رحلی هستند. همچنین از نظر تعداد برگ دفتر وزیری ۱۶۰ برگ می‌باشد و دفتر رحلی دارای دو سایز دفتر رحلی ۱۰۰ برگ و دفتر رحلی ۲۰۰ برگ است. دفاتر دارای نام‌های متفاوتی هستند که هر کدام کاربرد مختلفی دارند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهمترین ستون‌های موجود در هر دفتر اداری که بیشتر برای حسابداران و منشیان کاربرد دارد عبارت است از:

  • بدهکار
  • بستانکار
  • ‌بخش توضیحات.
انواع دفتر ها

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع دفتر های مورد نیاز خود به سایر مقالات ما سر بزنید.

کلام عادل افزار

در مقاله فوق ما در رابطه با انواع دفتر‌ ها به شما مطالبی را ارائه نمودیم. یادتان باشد که برای تهیه انواع دفتر‌ ها سعی کنید همیشه بهترین نمونه‌های آن را انتخاب کنید. ما در وب سایت عادل افزار این افتخار را داریم که به شما در خرید انواع دفتر فانتزی ، انواع دفتر سیمی ، انواع دفترچه یادداشت ، انواع دفتر دخترانه فانتزی و … کمک کنیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع دفتر‌های با کیفیت و مناسب کارتان، همین حالا به وب سایت ما سر بزنید و سفارشتان را به ثبت برسانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.