کتاب های عمومی, مقاله

آشنایی با ویژگی های مهم رمانویسی

رمان چیست

مقدمه

در بیشتر سایت‌ها به جای تعریف مشخص و دقیقی از رمان ، به توضیح تاریخچۀ رمان ، شرح رمان ، انواع آن ، رمان‌نویسان و آثارشان پرداخته می شود و اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار نمی دهند. علاوه بر آن مطالب پراکنده و گیج‌کننده‌ای را شرح می دهند که مخاطب از آن‌ها خسته و ملول است. اما در این مقاله ما دقیقا تعریف رمان چیست ؟ ، کاربرد‌های رمان و دیگر موارد آن را توضیح داده ایم. بنابراین با سری مقاله های آموزشی لوازم تحریر عادل افزار همراه باشید و استفاده لازم را از این مطلب ببرید.

رمان چیست؟

در اصطلاح رمان مترادف کلمه Novel در غرب است. رمان اثری داستان مانند دارد. داستانی که راجع به تجربیات خاص و جالب بشر در طولانی مدت نوشته می شود. سبک و طول داستان، همچنین موضوع داستانی یا نیمه داستانی، واضح‌ترین مشخصه‌های یک رمان است. برخلاف آثار شعر حماسی که با شعر همراه است، در رمان داستان را با استفاده از نثر بیان می‌کنند. همچنین رمان برخلاف داستان کوتاه، یک روایت طولانی را به جای انتخاب داستانی مختصر، بیان می‌کند.

معنی رمان چیست؟

در بیشتر قسمت‌ها، رمان‌ها به روایت تجربیات فردی شخصیت‌ها، و ایجاد یک پرتره که دارای شخصیتی پیچیده‌تر و هیجانی‌تری نسبت به افرادی که ما هر روز در دنیای امروزی خودمان که با آن‌ها سر و کار داریم ممکن است نشان داده شود. از همین رو در رمان‌ها شخصیت‌ها، امکان این را دارند که قدرت‌های عجیب و غریب و یا شخصیت‌هایی که باور و قبول‌شان برای ما سخت است، داستان را پیش ببرند. البته باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که این فقط داستان‌ها نیستند که شخصی‌تر هستند، بلکه به تجربیات خوانندگان هم بستگی دارد که ذهن خواننده چقدر آماده پذیرش داستان است.

در مواردی که شعر حماسی و اشکال مشابه داستان سرایی به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت عمومی خوانده می‌شود، رمان‌ها بیشتر به سمت خواننده منفرد گرایش پیدا می‌کنند.

ویژگی‌های رمان چیست

ویژگی‌های زیر باید وجود داشته باشند تا اثری به عنوان رمان چیست ؟ شکل بگیره:

  1.  ممکن است راویان از ویژگی های مختلف دانش یا دیدگاه‌های مختلفی برخوردار باشند (اول شخص در مقابل شخص سوم و غیره). در حالی که رمان‌های سبک مانند رمان‌های معرفتی وجود دارد، تفاوت اصلی در این میان نثر و شعر است.
  2. رمان‌های نیمه داستانی (مانند آثار تاریخی الهام گرفته از وقایع یا اشخاص واقعی) وجود دارند، اما یک اثر غیر داستانی ناب به عنوان یک رمان طبقه‌بندی نمی‌شود.
  3. فردگرایی، هم در صفحه و هم برای مخاطبان در نظر گرفته میشود.
  4. تعداد کلمات خاصی وجود ندارد که به طور خودکار یک اثر را به یک رمان تبدیل کند، اما به طور کلی، یک رمان کوتاه نیز یک رمان محسوب می‌شود.
رمان چیست

رمان های منبع استفاده از تجارب دیگران هستند.

اطلاعات بیشتر در مورد رمان چیست؟

در زندگی روزمره ما، رمان در مقایسه با داستان نویسی، بیشترین ارتباط را با داستان داشته است. بنابراین همه داستان‌ها رمان نیستند، اما همه رمان‌ها داستان هستند. یک اثر منثور غیر داستانی که از طول یک رمان برخوردار است، می تواند در چندین دسته دیگر مانند تاریخ نگاری، زندگی نامه و غیره قرار بگیرد.

اگرچه یک رمان معمولاً یک اثر داستانی است، اما بسیاری از رمان‌ها در تاریخ واقعی بشر اتفاق افتاده است. این می‌تواند از رمان‌های داستانی کامل، که در دوره خاصی از تاریخ تمرکز دارند یا روایتی نیمه داستانی درباره اشخاص واقعی تاریخی را به تصویر می‌کشند، گرفته تا آثار داستانی که به سادگی در دنیای “واقعی” وجود دارند و چمدان‌ها و مفاهیم آن را می‌نویسند، باشد. همچنین آثار مدرن اولیه داستان نویسی تاریخی وجود دارد که برای تأثیر نمایشی با سنت‌های تأیید نشده یا سخنرانی‌های ساخته شده ، شکل گرفته‌اند.

انواع رمان‌ چیست ؟

رمان‌ها در همه سبک‌های قابل تصور وجود دارند. شاید این تعریف که هر نویسنده صدای منحصر به فرد خود را به قلم می‌آورند، کمی گنگ باشد، اما حقیقت همین است. برای در ک و دریافت بهتر از انواع رمان ها و سبک های آن، چند نوع از مهمترین ژانرهای که لازم است درباره آن‌ها بدانید را برای شما شرح در ادامه شرح داده ایم که آگاهی از آنها ضروری است.

#۱ رمان‌ جنایی معمایی

رمان‌های مرموز حول جنایتی می‌چرخند که باید حل شود، غالباً یک قتل موضوع اصلی آن است، اما همیشه بدین شکل نیست. در قالب سنتی یک کارآگاه – چه حرفه‌ای و چه آماتور – به عنوان قهرمان و نقش است. سوی دیگر رمان نیز گروهی از شخصیت‌ها که به حل جرم کمک می‌کنند یا مظنون هستند، قرار دارد. از جمله رمان های معروف در این زمینه می توان به رمان شرلوک هولمز ، کارگاه پوآرو و … اشاره کرد.

#۲ رمان علمی تخیلی و فانتزی چیست

یکی از محبوب‌ترین ژانرهای رمان ، داستان علمی و خیالی است که هر دو به ساخت و ساز گمانه زنی جهان می‌پردازند. خطوط بین این دو اغلب نامشخص است. اما به طور کلی، داستان‌های علمی تخیلی جهانی را می سازنند که به دلیل فناوری متفاوت است. در رمان های تخیلی اما کمی تفاوت وجود دارد و نویسنده دنیایی را بر پایه جادو می نگارد. داستان علمی ابتدایی شامل کارهای ژول ورن بود و بعد از آن نیز آثار کلاسیک جورج اورول مانند ۱۹۸۴ روان بازار شد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

داستان علمی معاصر ژانری بسیار محبوب است. برخی از مشهورترین رمان‌ها در ادبیات غرب، رمان‌های فانتزی هستند. از جمله مجموعه‌های ارباب حلقه‌ها ، تواریخ نارنیا و هری پاتر .

#۳ رمان ترسناک / مهیج

رمان‌های هیجان‌انگیز گاهی اوقات با ژانرهای دیگر ، اغلب با رمز و راز یا داستان علمی ترکیب می شوند. این رمان‌ها اغلب به منظور القای حس ترس، تعلیق یا وحشت روانی در خواننده طراحی می‌شوند.

رمان چیست

رمان های عاشقانه مملو از اتفاقات تصویری رویایی هستند

#۴ رمان‌ عاشقانه

رمان‌های عاشقانه امروزی با “عاشقانه”‌های گذشته مشترک هستند: ایده عشق رمانتیک به عنوان یک هدف نهایی ، رسوایی‌گاه به‌گاه و احساسات شدید ، در مرکزیت اصلی این نوع رمان هاست. با این حال، عاشقانه‌های امروز بیشتر به روایت داستانی از یک عشق رمانتیک و / یا جنسی بین شخصیت‌ها متمرکز شده‌اند. آن‌ها غالباً از ساختارهای بسیار خاصی پیروی می‌کنند و لزوماً باید وضوح خوش بینانه یا “شاد” داشته باشند.

#۵ رمان‌ تاریخی

درست مانند نام رمان ، داستان تاریخی به سادگی یک داستان خیالی است که در برخی از زمان‌های واقعی، از گذشته یا تاریخ بشر سرچشمه می گیرند. برخی از موارد داستان‌های تاریخی شامل داستان‌های تخیلی (یا نیمه داستانی) درباره شخصیت‌های واقعی تاریخی است، در حالی که برخی دیگر شخصیت‌های کاملاً اصلی را در همان موقعیت و وقایع زندگی واقعی روایت می کنند. از آثار داستانی تاریخی می‌توان به، قصه‌ای از دو شهر ، بر باد رفته ، و گوژپشت نوتردام اشاره کرد.

#۶ رمان واقع‌گرایانه

داستان واقع‌گرایانه، به سادگی ، داستانی است که از ژانر یا سبک سورئال در آن استفاده نمی شود و در روایت داستانی دارد که “می تواند” همانطور که می‌دانیم در جهان اتفاق بیفتد. تمرکز بر بازنمایی واقعی چیزها، بدون شکوفایی رمانتیک یا هنری است. برخی از مشهورترین نویسندگان رئالیست شامل مارک تواین ، جان اشتاین بک ، هونوره دو بالزاک ، آنتون چکوف و جورج الیوت هستند.

ساختار و عناصر رمان چیست؟

یک رمان را می‌توان به روشهای بی‌شماری نوشت. معمولاً ساختار رمان‌ها بر اساس ترتیب زمانی پشت سرهم چیده می شوند و بخش های داستان آن نیز در فصل های متعددی قرار دارند. به تعبیر دیگر بیشتر رمان ها از همان شکل کلاسیک سه پرده ای الگو می گیرند و در طول کتاب با تکیه بر اصول این ساختار، اثر گذاری خود را روی مخاطب طرح ریزی می کنند.

نتیجه گیری

شخصیت‌پردازی در رمان براساس واقعیت‌های عینی صورت می‌گیرد، و خواننده در میان شخصیت‌های رمان با شخصیتی که به آن احساس نزدیکی دارد، دچار علاقه می‌شود و با او همدردی و همذات‌پنداری می‌کند. این از خصوصیت بارز رمان است که در داستان کوتاه ما شاهد همچنین اتفاقی نیستیم. حتی ممکن است که خود شخصیت‌های رمان با نویسندگان اشتراک عاطفی و معنوی پیدا کنند. همچنین نخستین گام برای خواندن رمان، تاثیرپذیری تا بیش‌ترین درک ، تنها نیمی از فرایند خواندن است. اگر مایلید بیشترین لذت را از رمان خواندن ببرید، باید به دنبال نیم دیگر باشید.

کلام عادل افزار

مهمترین موضوع در مطالعه رفتن به سمت علایق فردی است که رمان های بشدت می توانند در این مسیر به انسان کمک کنند. چون با توجه به ژانر های مختلفی که دارد، می تواند سلایق مختلفی را پوشش دهد. و از همه مهمتر اینکه رمان مبتنی بر قصه است و انسان ها نیز عاشق شنیدن قصه. بنابراین اگر مایل به خرید بهترین رمان ها در ژانرهای مختلف هستید، حتما به محصولات ما سر بزنید و یا با ما تماس بگیرید.

امیدواریم که مطلب بالا مورد پسند شما واقع شده باشد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.