لوازم تحریر, مقاله

آشنایی با ۱۴ تا از انواع خط کش ها و کارایی آنها

انواع خط کش

مقدمه

در دوران قدیم بیشتر افراد مانند ریاضی دانان و ستاره شناسان به علت نبود امکانات توانایی محاسبه دقیق مقایس بعضی از اجسام و فواصل را نداشتند و به مشکل بر می خوردند. اما امروزه با پیدایش ابزار های بسیار مناسبی مانند خط کش ها این مشکل حل شده است. روند پیشرفت و توسعه خط کش مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است و رفته رفته ابزار های بسیار مناسبی برای اندازه گیری پدید آمده اند. خط کش ها انواع بسیار زیادی دارند که هر کدام برای مبحث خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از همین در ادامه معرفی لوازم نوشت افزاری رو ما در این مقاله می خواهیم شما را با انواع خط کش ها آشنا کنیم و خصوصیات هر کدام را برایتان شرح دهیم. پس با ما همراه باشید. 

در این مقاله می خوانید؛

  • خط کش چیست؟
  • انواع خط کش ها و موارد استفاده از آنها
  • خط کش مکانیکی
  • خط کش انعطاف پذیر
  • خط کش قلاب
  • خط کش میز
  • خط کش فولادی
  • چوب های حیاط یا میله های متر
  • خط کش تا شده یا نجار
  • خط کش خیاطی
  • نوار اندازه گیری فلزی
  • نقاله
  • گونیا
  • خط کش موازی نورد
  • خط کش منحنی
  • چگونه از انواع خط کش های فولادی محافظت کنیم؟

خط کش چیست؟

در اصل خط کش وسیله ای است که به کمک آن می توان خطوط صاف و منظمی را رسم کرد یا اجسام و مقیاس های مختلفی را اندازه گیری کرد. در خط کش به عنوان یک ابزار اندازه گیری معمولی، می تواند در انواع سبک ها، مواد و اندازه ها باشد. آنها معمولاً از پلاستیک ، مقوا ، فلز و پارچه ساخته می شوند و عمدتا در نقشه های فنی، ریاضیات و هندسه، مهندسی ، نجاری و زمینه های چاپ استفاده می شوند. برای استفاده صحیح از خط کش، باید ویژگی های آنها را برای اهداف مختلف درک کرد. 

انواع خط کش ها و موارد استفاده از آنها

همانطور که در بالا گفته شد خط کش ها از انواع بسیار زیادی تشکیل شده اند که هر کدام برای مسائل خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. حال ما در اینجا می خواهیم که شما را با ۱۴ تا از بهترین آنها آشنا کنیم.

#۱ انواع خط کش ها : خط کش مکانیکی (Machinist ruler)

خط کش مکانیکی بسیار شبیه به یک خط کش معمولی می باشد. اما این امکان را برای شما فراهم می کند تا برخلاف خط کش معمولی، یک شی را به طور دقیق و سریع اندازه بگیرید. این ابزار اندازه گیری فولادی اغلب توسط مکانیک ها و سایر متخصصان در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرند که در آنجا اندازه گیری دقیق بسیار مهم است. شما به کمک این خط کش می توانید بسیار راحت تر بخوانید، زیرا این خط کش اندازه ریز به ریز هر سانتی متر و اینچ را درج کرده است.

انواع خط کش

#۲ انواع خط کش ها : خط کش انعطاف پذیر (Flexible ruler)

خط کش انعطاف پذیر از موادی برای اندازه گیری سطوح ناهموار ساخته شده است که قابل خم شدن هستند. آنها اغلب توسط سنگ تراش ها استفاده می شوند و مناسب کارهایی هستند که نیاز به دقت و اندازه گیری اشیا کوچک دارند. این شکل خاص از خط کش به شما امکان می دهد تا به راحتی اشیا کروی یا نیم کره را به درستی اندازه بگیرید و همچنین خطوط مستقیم را به راحتی ترسیم کنید. این ابزار در عین انعطاف پذیری و دوام، شما را ناامید نمی کند و می توانید در اکثر موقعیت ها از آن استفاده کنید.

انواع خط کش ها

#۳ انواع خط کش ها : خط کش قلاب (Hook ruler)

یکی از پرکاربرد ترین خط کش ها خط کش قلاب می باشد. شما همیشه از این ابزار اندازه گیری می توانید برای نازک کاری و طرح کلی استفاده کنید. خط کش قلاب حاوی یک قلاب سفت، محکم و ثابت در انتهای خط کش است که به شما در موقعیت قرار دادن قلاب خط کش در انتهای قطعه کار کمک می کند تا بدون هیچ گونه اندازه گیری اشتباه، نقطه اندازه گیری دقیق خود را بیابید. این خط کش از یک قطعه فولاد فنر ساخته شده است و کاربردهای زیادی دارد. این خط کش به دلیل داشتن قلاب، اغلب در پروژه های نجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع خط کش ها

این نوع خط کش به مانند قلاب به لبه یک سطح گیر می کند و موجب سهولت کار شما می شود

#۴ انواع خط کش ها : خط کش میز (Desk ruler)

اگر شما فقط نیاز به کشیدن خطوطی مستقیم یا اندازه گیری مواردی ساده و کوچک برای اهداف اساسی دارید، یک خط کش میز می تواند اولین انتخاب شما باشد. این نمونه خط  کش ها را از دوران مدرسه خود به یاد میاورید که به طور سنتی از چوب و پلاستیک ساخته شده اند. این خط کش ها معمولاً دارای مقیاسی به طول ۳۰ سانتی متر هستند و بیشتر برای مهندسی، ریاضیات و هندسه و انعطاف پذیری نقشه های فنی مورد استفاده قرار می گیرند.

#۵ انواع خط کش ها : خط کش فولادی (Steel ruler)

یک خط  کش فولادی ساده ترین و رایج ترین نوع در بین انواع خط کش ها برای اندازه گیری می باشد. این خط کش ها از دوام بسیار بیشتری نسبت به خط کش میز برخوردار هستند زیرا از فلز ساخته شده اند. خط کش فولادی با خط کش رومیزی از لحاظ اندازه گیری بسیار متفاوت است، زیرا نازک تر و مسطح تر می باشد و باعث می شود تا ترسیم خطوط و ایجاد علائم بسیار راحت تر باشد. نکته دیگر این است که می بایست از زنگ زدگی این خط کش جلوگیری کرد.

#۶ انواع خط کش ها : چوب های حیاط یا میله های متر (Yardsticks or meter sticks)

آنها معمولاً در صنعت ساختمان استفاده می شوند و بیشتر برای کار در مقیاس متوسط ​​درگیر هستند. این خط کش ها برای اندازه گیری واحدهای متداول طول تعیین می شوند. این واحد ها عبارت اند از اینچ، پا و مایل. این خط کش ها یک گزینه اقتصادی برای اندازه گیری وسایل تا ۱ متر (سه فوت) هستند.

از این خط کش ها برای اندازه گیری واحد های اندازه گیری میلی متر و سانتی متر استفاده می شود و ممکن است متفاوت به نظر برسند اما اساساً برای یک منظور استفاده می شوند.

انواع خط کش ها

#۷ انواع خط کش ها : خط کش تا شده یا نجار (Folded or carpenter ruler)

این ابزار حداقل با ترکیب ۴ قطعه یا بیشتر به هم ساخته می شوند و عموماً توسط نجاران و سنگ تراش ها استفاده می شوند. نازک و مستطیل شکل هستند و معمولاً از پلاستیک یا چوب با اتصالات فلزی و پلاستیکی ساخته می شوند. این نوع خط کش ها ساخته شده اند تا به صورت زیگ زاگ جمع شوند تا به راحتی حمل و نقل و نگهداری شوند.

انواع خط کش

#۸ انواع خط کش ها : خط کش باریک (Narrow ruler)

بهتر است برای دستیابی به اندازه گیری صحیح و قابل اطمینان، به نقاط تنگ و سخت دسترسی داشته باشید. این نوع خط کش ها کوچک، نازک و انعطاف پذیر هستند. برخی از آنها دارای یک گیره متصل هستند که می توانند به راحتی در جیب قرار گیرند. این خط کش ها در صنایع ساختمانی و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند و از انواع مواد، انواع چوب، پلاستیک و فلز ساخته می شوند. برای آشنایی با انواع خط کش های مهندسی و همینطور انواع خط کش های نقشه کشی می توانید وارد سایت ما شوید.

#۹ انواع خط کش ها : خط کش خیاطی (Seamstress tape)

این خط کش جزو انواع خط کش های مهندسی است که کاربرد اصلی آن برای پروژه های خیاطی و صنایع دستی می باشد. خیاطان یا لباس سازان از نوار اندازه گیری برای آسان تر شدن اندازه گیری پاچه های شلوار ئوو سایر مناطق استفاده می کنند. آنها در طول های مختلف طراحی شده اند و طول معمول آنها برای نوار خیاطی اغلب ۳  متر است. آنها از یک نوار انعطاف پذیر از نایلون یا پلاستیک با علائم اندازه گیری ساخته شده اند که به شما امکان می دهد اطراف منحنی ها یا گوشه ها را اندازه گیری کند.

انواع خط کش

آشنایی با نوار خیاطی

#۱۰ انواع خط کش ها :  نوار اندازه گیری فلزی (Steel Measuring tape)

این ابزار اندازه گیری راحت و ساده، به شما کمک می کند تا بدون تلاش زیاد، طول بسیاری از موارد که حدود ۴ متر طول دارند را اندازه بگیرید. یکی از مزایای استفاده از این نوار اندازه گیری فلزی این است که نوار قابل حمل است. به طوری که می توانید آن را به راحتی درون جعبه ابزار خود قرار دهید. به طور کلی، آنها از موادی فلزی یا نایلونی با یک کلید دستی ساخته شده اند که نوار را در جای خود قفل می کند. پس از آزاد شدن، نوار به طور خودکار در داخل محفظه کشیده می شود.

انواع خط کش ها

آشنایی با نوار اندازه گیری فلزی

#۱۱ انواع خط کش ها : نقاله (Protractor)

خط کش ها همیشه خطوط مستقیم را اندازه گیری نمی کنند. بعضی اوقات، باید زاویه اجسام را به درجه اندازه گیری کنیم. این یک ابزار معمولی است که در انواع نقشه های مکانیکی و معماری مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل نرم افزار مدرن ترسیم، دیگر محبوبیت چندانی ندارند. امروزه از این ابزار در ریاضیات هندسه مدارس استفاده می شود تا هر نقاشی و شکل هندسی را ترسیم کند. شامل ۰ تا ۱۸۰ درجه می باشد و استفاده از آن بسیار آسان است. در واقع شبیه به یک نیم دایره است و به طور معمول از پلاستیک، شیشه یا فلز شفاف ساخته شده می شوند.

انواع خط کش

آشنایی با کارایی نقاله

#۱۲ انواع خط کش ها : گونیا (The set squares)

این نوع از انواع خط کش ها، ابزاری است که در مهندسی و نقشه کشی مکانیکی به عنوان راهنما برای نتایج دقیق استفاده می شود. به غیر از این، آنها به طور گسترده ای در دوره های ریاضی در مدارس برای ترسیم خطوط موازی و عمود برای حل مسائل ریاضی استفاده می شوند. این مجموعه خط کش ها دارای دو نوع هستند و با توجه به زاویه ها نامگذاری می شوند. این خط کش ها معمولاً یک مرکز برش دارند و از پلاستیک یا شیشه یا فلز ساخته شده است.

انواع خط کش ها

#۱۳ انواع خط کش ها :  خط کش موازی نورد (Rolling parallel ruler)

این خط کش چند منظوره، خط کشی مخصوص برای دانشجویان، هنرمندان و طراحان است که در دسترس آنها می باشد. این خط کش برای ترسیم خطوط عمودی موازی و همچنین دایره ها، منحنی ها  کمان ها و سایر اشکال هندسی بسیار کارآمد است. بیشتر خط کش های موازی نوردی که در بازار خواهید یافت به سادگی از پلاستیک ساخته شده اند. این خط کش دارای دو مقیاس خطی متریک و امپراتوری است.

#۱۴ انواع خط کش ها : خط کش منحنی (Curved rulers)

آنها ابزار ضروری دیگری هستند که در صنعت خیاطی و لباس سازی استفاده می شود. ایده پشت آن این است که این خط کش کار را خیلی بهتر از آنچه که خط کش های ساده انجام می دهند، انجام می دهد. این ابزار هم برای تنظیم الگو و هم برای تنظیمات دیگر بسیار مفید است. هنگام استفاده از این خط کش های منحنی، اندازه گیری سریع و دقیقی را برای دوخت لباس خواهید داشت. این خط کش ۳ نوع اصلی دارد.

  • خط کش منحنی فرانسه
  • hip ruler
  • خط کش منحنی طراحی
انواع خط کش ها

آشنایی با خط کش منحنی

چگونه از انواع خط کش های فولادی محافظت کنیم؟

توصیه می شود برای جلوگیری از خراشیده شدن و زنگ زدگی خط کش فولادی، آن را جداگانه در جعبه ابزار نگه دارید. علاوه بر این، سعی کنید وسایل را در دمای معمولی اتاق نگه دارید تا از افزایش درجه حرارت آنها جلوگیری کنید. زیرا گرمایش یا خنک سازی شدید می تواند به عملکرد صحیح خط کش شما آسیب برساند.

نتیجه گیری

ما انواعی از پرکاربرد خط کش ها را با ویژگی ها و اهداف خاص آنها مورد بررسی قرار دادیم. اگر می خواهید یک کار کیفی خوب انجام دهید، مهمترین قسمت، آشنایی با ویژگی های دقیق خط کش است. بیشترین وسایل رایج که در هندسه استفاده مورد استفاده قرار می گیرند، خط کش های برآمده و زاویه گیر هستند. دانستن چگونگی استفاده از آنها برای ساختن شکل های هندسی به منظور حل مشکلات بسیار ضروری است. نتیجه می گیریم که وقتی بخواهید کار خود را به صورت حرفه ای ارائه دهید، نباید از خرید یک خط کش خوب پرهیز کنید.

به نظر شما چگونه می توان از اندازه گیری اشتباهات جلوگیری کرد؟ ابتدا باید مطمئن شوید که از ابزاری مناسب برای رسیدن به بالاترین دقت در اندازه گیری خود استفاده می کنید. ابزار اندازه گیری شما باید متناسب با موارد اندازه گیری و صحت اندازه گیری مورد نیاز باشد.

انواع خط کش

ما در اینجا شما را با انواع خط کش ها آشنا می کنیم.

کلام عادل افزار

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی را داشته باشید و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد خط کش ها، به دست آورده باشید. ما در این مقاله با معرفی انواع خط کش ها و کاربرد آنها در خدمت شما بودیم و متوجه شدیم که هر کدام از آنها دارای چه خصوصیاتی بوده و برای چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد انواع خط کش های اندازه گیری وارد سایت ما شده و از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید. حتی می توانید برای سفارش هر کدام که می خواهید با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.