لوازم تحریر, مقاله

آشنایی با ۱۰ تا از معروف ترین پازل های مخصوص کودکان و بزرگسالان

انواع پازل ها

مقدمه

آیا برای رشد ذهنی کودکان خود به دنبال راه حل هایی هستید؟ آیا دوست دارید کودکانتان را در سنین پایین تر با بازی های فکری آشنا کنید؟ ما به شما حل پازل ها را پیشنهاد می کنیم. پازل ها با شنیدن کلمه “پازل” ، ذهن شما احتمالاً به سراغ پازل های کلاسیک می رود که قطعات بهم پیوسته ای دارند. اما آنها تنها پازل های موجود نیستند. زیرا پازل های هیجان انگیز دیگری نیز وجود دارند که شامل قطعاتی بهم پیوستن که آنها ذهن شما را به چالش می کشد. بازل ها معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند و بخشی از آنها برای کودکان است که قوه ذهنی آنها را فعال می کند و دیگری مربوط به بزرگسالان می باشد. از همین رو ما در اینجا می خواهیم شما را با انواع پازل ها آشنا کنیم. پس با ماه همراه باشید.

انواع پازل ها

ما در این جا شما را با ۱۰ تا از محبوب ترین پازل های کودکان و بزرگسالان آشنا می کنیم.

پازل ها

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پازل ها برای کودکان نقش بسیار مهمی را دارند و می توانند تاثیر بسزایی را در رشد و پیشرفت هوش کودکان داشته باشند. حتی پازل ها برای افراد بزرگسال که در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند نیز، مورد استفاده قرار می گیرد تا آنها بدین وسیله هوش و حافظه خود را تقویت کنند. حالا که با اهمیت پازل برای رشد ذهنی کودکان آشنا شدیم، می خواهیم در اینجا شما را با انواع پازل هایی که می توانید برای کودک خود تهیه کنید، آشنا کنیم. به عنوان یک نویسنده، امیدوارم که این راهنما اطلاعات زیادی را در مورد انواع مختلف پازل های موجود در بازار و تفاوت آنها به شما ارائه دهد.

انواع پازل ها

ما سعی کردیم از ساده ترین تا سخت ترین پازل ها را در لیست زیر رده بندی کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که این قسمت منحصراً در مورد پازل هایی است که کودکان برای جمع آوری تصویر یا شکل (به عنوان مثال پازل های مکانیکی) مجبورند قطعات را در نقاط صحیح قرار دهند. لازم به ذکر است، انواع دیگری از پازل ها نیز وجود دارد مانند؛ جدول کلمات متقاطع، معماها، پازل های تصویری و مشکلات ریاضی که می توان آنها را در این حوزه قرار داد.

#۱ انواع پازل ها : پازل دستگیره ای

پازل های دستگیره ساده ترین نوع پازل موجود برای کودکان است. درست مثل همه پازل های داخلی، این قطعات معمولاً اتصال دهنده نیستند و روی تخته ای که از چوب ساخته شده باشد، جای می گیرند. هر قطعه پازل دارای یک دستگیره بزرگ است که نگه داشتن آن را آسان می کند. این نوع پازل های برای نوزادان و کودکان نوپا که در شروع مهارت آموزی هستند، بسیار مناسب است.

معماهای دستگیره به طور معمول تصاویر ساده مانند اشکال هندسی، میوه ها و دیگر وسایل را پوشش می دهند. آنها همچنین قطعات نسبتاً کمی دارند که معمولاً در محدوده ۳-۸ قطعه قرار دارند.

انواع پازل ها

نمونه ای از پازل های دستگیره ای برای کودکان

#۲ انواع پازل ها :  پازل های درشت

پازل های پرطرفدار شامل هیچ نوع دستگیره ای نیستند. در عوض، آنها دارای قطعات بزرگ و ضخیم تری هستند تا کودکان به راحتی بتوانند با آنها ارتباط بگیرند. قطعات به طور معمول اتصال ندارند اما درون جایگاه طراحی شده به خوبی قرار می گیرند. این پازل ها بچه ها را مجبور می کنند تا از کل دست خود (نه فقط انگشتان) برای برداشتن و جابجایی قطعات استفاده کنند. آنها برای کودکان نوپا بسیار عالی هستند و کودکان از این طریق می توانند عضلات دست خود را تقویت کنند.

این نوع پازل به شکل جایگزینی برجسته در قسمت مشخص شده طراحی شده و معمولاً بین ۴-۱۲ قطعه است. بسیاری از پازل های برجسته موجود در بازار مربوط به وسایل نقلیه و حیوانات است که به بچه های کوچک کمک می کند تا اسم اشیا را نیز یاد بگیرند و اشکال دقیق تری را تشخیص دهند.

انواع پازل ها

#۳ انواع پازل ها : پازل گیره ای (Peg Puzzles)

پازل های گیره ای کاملاً شبیه پازل های دستگیره است، با این تفاوت که قطعات دارای یک دستگیره کوچکتر (گیره) هستند. آنها از بین سه مورد ذکر شده دشوارترین پازل محسوب می شوند. دستگیره نازک به پیشرفت بیشتر مهارت های حرکتی ظریف و خردسال کمک می کند.

این پازل متصل شونده به طور معمول شامل ۸-۲۶ قطعه است. علاوه بر موضوع حیوانات، این پازل ها معمولاً حروف الفبا و اعدادی را شامل می شود که به کودکان با مهارت های زبانی و ریاضی قبل از مدرسه کمک می کند.

انواع پازل ها

این پازل شباهت زیادی به پازل مورد اول دارد

#۴ انواع پازل ها : پازل های قاب

در واقع پازل قاب مبتدیترین شکل یک پازل است. همانطور که از نام آن پیداست، قطعات بهم پیوسته داخل یک قاب قرار می گیرند و همیشه از مقوا ساخته می شوند.

این قاب به بچه ها کمک می کند تا بدانند قطعات پازل مخصوصاً قطعات مرزی را در کجا قرار دهند. این معماها برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودک مناسب است. پازل های قاب می توانند بین ۹-۶۰ قطعه باشند. آنها موضوعات مختلفی را به ویژه وسایل نقلیه، حیوانات و جمله تصاویر پیچیده تر را پوشش می دهند.

انواع پازل ها

#۵ انواع پازل ها : پازل های بدون قاب

پازل های کف یا همان بدون قاب شباهت بسیار زیادی به پازل های قاب دارند، اما با این تفاوت که آنها ساخته شده اند تا مستقیماً روی زمین (بدون قاب) قرار بگیرند. وقتی صحبت از ارتقا مهارت حل مسئله در بچه ها می شود، این معما ها یکی از بهترین انتخاب می باشد. آنها برای هر کودک از سن پیش دبستانی و بعد از آن مناسب هستند.

پازل های بدون قاب معمولاً بین ۲۴ تا چند صد قطعه دارند. مباحث تحت پوشش این معماهای کلاسیک از جمله جنگل، نقشه جهان، سیارات، دایناسورها و موارد دیگر است و هیچ محدودیتی ندارد. علاوه بر این، مواد این پازل به طور معمول از مقوا می باشد.

لازم به ذکر است چند پازل وجود دارد که کمتر از ۲۰ قطعه دارند. آنهایی که مستطیل شکل نیستند و شکل خاصی دارند، مانند پروانه یا t-Rex جمع می شوند.

انواع پازل ها

این پازل از قاب کناری بهره مند نیست و کودکان باید آن را روی زمین بچینند

#۶ انواع پازل ها : پازل های سه بعدی

پازل های سه بعدی شامل جمع آوری یک شکل سه بعدی به جای یک تصویر تخت است و این مدل سخت ترین نوع معماها برای بچه هاست. زیرا ساده نیستند و کودکان برای تکمیل آنها به زمان بیشتری احتیاج دارند. قطعات را می توان از هر ماده ای مانند کف، پلاستیک و چوب تهیه کرد.

این پازل ها عمدتا برای کودکانی که حداقل ۷ سال سن دارند مورد استفاده قرار می گیرند. همچنبن آنها به بهبود توانایی کودکان در تفکر و حل مشکلات کمک می کنند.

یک پازل سه بعدی کودکان معمولاً بیش از ۱۰۰ قطعه دارد و می تواند تا هزار قطعه داشته باشد. برخی از اشکال سه بعدی رایج که در پازل بچه ها استفاده می شود، ساختمانها، کشتی ها و کره زمین است.

انواع پازل ها

جمع بندی

همانطور که گفته شد، در وهله اول ۶ نوع مختلف از پازل بچه ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم که این راهنما به شما کمک کرده باشد تا انواع پازل های مربوط به کودکان را بشناسید و بدانید که هر نوع آن مربوط به کدام یک از دوره های کودکان می باشد. در زیر جدولی آورده شده است که خلاصه انواع پازل های ذکر شده در این مقاله است.

انواع پازل ها

جدول پازل ها

انواع پازل هایی برای بزرگسالان

دقیقاً چه چیزی از پازل مردم را اینقدر مجذوب خود کرده است؟ چرا ما آنها را خیلی دوست داریم؟

خوب، پازل های کلمه ای یک روش عالی برای آموزش مطالب در عین سرگرمی برای مخاطبان جوان است. با افزایش سن، پازل های کلمه ای راهی برای تیزبین نگه داشتن افراد می شود. آنها مهارتهایی را درون خود دارند که برای یادگیری در جوانی ارزشمند هستند. از همه مهمتر، آنها بسیار سرگرم کننده نیز هستند که پازل هایی مانند سودوکو در این حوزه قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع پازل های بزرگسالان با ما همراه باشید.

#۷ انواع پازل های بزرگسالان : آناگرام ها

این پازل یکی از پازل های محبوب است که عده زیادی با آنها را بازی می کنند.

آناگرام نوعی معما است که در آن مجموعه ای از حروف به شما داده می شود و سعی می کنید تا حد امکان کلمات بیشتری را از آن حروف ایجاد کنید. بر اساس این فرض اکنون تعداد زیادی بازی اندروید این چنینی نیز تهیه شده، اما تمام آنچه شما برای انجام این بازی در واقع نیاز دارید مجموعه ای از حروف کلمات است.

پازل های آناگرام، واژگان و توانایی شما را برای ایجاد کلمات از روی حروفی که به شما می دهند، به چالش می کشند. با دیدن تعداد کلمات مختلفی که می توانید در یک مجموعه محدود ایجاد کنید، احتمالاً شگفت زده خواهد شد.

#۸ انواع پازل های بزرگسالان : جدول کلمات متقاطع

وقتی کسی اسم “پازل کلمات” را میاورد، پازل کلمات متقاطع احتمالاً اولین چیزی است که به ذهن شما خطور پیدا می کند. رایج ترین شکل جدول کلمات متقاطع شبکه ای از مربع ها است که بعضی از آنها دارای شماره هستند و هنگام بازی بر اساس سرنخ های کنار صفحه، باید آنها را پر کنید. معمولاً این سرنخ ها تعاریف یا کاربردهای کلمه ای هستند که سعی می کنید، حدس بزنید.

همچنین جدول کلمات متقاطع رمزآلود وجود دارد که یکی از تغییرات موجود در آن ایده را ذکر می کند. در یک جدول کلمات متقاطع رمزآمیز، سرنخ ها به جای سرنخ یا تعاریف مستقیم، پازل کلمه ای هستند. این موضوع به پیچیدگی آن اضافه می کند که می تواند به مقدار انرژی ذهنی که می خواهید برای حل این معما اختصاص دهید، تاثیر بگذارد.

نکاتی پیرامون این جدول

جدول کلمات متقاطع یک روش عالی برای سرگرمی و آموزش است. آنها مهارت های لغت و هجی و همچنین مهارت های تفکر انتقادی شما را گسترش می دهند و همه اینها می تواند بهترین نوع بازی برای فردی که به دنبال راهی برای تمرین دادن مغز است، باشد.

انواع پازل ها

#۹ انواع پازل های بزرگسالان : رمزها

این پازل رمزنگاری نیز نامیده می شود، رمزنگاری نوعی کد مبتنی بر جایگزینی است. اساساً، هر حرف یا علامت دیگری قابل جایگزین شدن هستند. رمزها در کدهای واقعی در دنیای واقعی استفاده می شوند، اما شاید در مواقعی دارای معنی خاصی نباشند.

هنگامی که برای بازی های پازل استفاده می شود، رمز معمولاً سرنخ هایی دارد که به شما کمک می کند حروف صحیح را برای تشکیل کلمه یا عبارت پنهان ترکیب کنید.

حل رمز عبور صبر و استقامت می خواهد. در این مدل، از شما می خواهد الگوهایی را در رمزنگاری تشخیص دهید که با کلمات واقعی مطابقت داشته باشند. شکستن کد حس بسیار خوبی از موفقیت می دهد که باعث می شود تلاش های شما ارزش زیادی را به خود بگیرد.

#۱۰ انواع پازل های بزرگسالان : جستجوی کلمات

یک معمای جستجوی کلمه به شما یک شبکه مربع شکل از حروف را می دهد که معمولاً دارای یک سری سرنخ یا یک موضوع است. سپس باید سعی کنید این کلمات را در داخل شبکه قرار دهید. آنها ممکن است به سمت بالا و پایین، از چپ به راست باشند و حتی به صورت مورب باشند و در بعضی موارد ممکن است پازل شامل کلماتی باشد که به منظور پیچیده کردن فرمول، به عقب چاپ شده اند.

این نوع معماهای کلمه ای تا حد زیادی به تقویت واژگان و هجی کردن صحیح بچه ها کمک می کند، زیرا برای یافتن آنها در شبکه، باید کلمات و نحوه درست نوشتن آنها را بدانند. هر چه پیرتر می شویم، آنها روش خوبی برای حفظ و تقویت حافظه می باشند.

انواع پازل ها

کلام عادل افزار

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی را داشته و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد پازل ها، به دست آورده باشید. ما در این مقاله با معرفی و عکس انواع پازل ها در خدمت شما بودیم و متوجه شدیم که هر کدام از آنها دارای چه خصوصیاتی بوده و برای کدام سنین از افراد مورد استفاده قرار می گیرند. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد انواع بازی های فکری و سرگرمی وارد سایت ما شده و از دیگر مقالات ما نیز دیدن فرمایید. حتی می توانید برای دانستن انواع مارک های پازل نیز با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.