لوازم تحریر, مقاله

آشنایی با زیر و بم انواع مدادنوکی ها و معیار های انتخاب آن ها

انواع اتود

مقدمه

مدت زیادی است که هنگام نوشتن نوک مداد هایمان نمی شکند؟! در سال‌های اخیر با به وجود آمدن انواع اتود و و مداد نوکی‌ها دیگر خبری از مدادهای نوک شکسته نیست. اما باید بگوییم تجریه ثابت کرده است که گاهی اوقات استفاده از مداد نوکی هم می تواند مانند شکستن نوک مداد در دوران دبستان غم انگیز باشد. اگر شما هم تجربه خرید اتود‌های بی کیفیت را دارید، احتمالا در این حس و حال با ما شریک هستید. در این مقاله از وب سایت عادل افزار به بررسی زیر و بم انواع مطالبی که باید در رابطه با اتود‌ها بدانید پرداخته ایم و شما را با معیارهایی بسیار مهم و حساس برای انتخاب یک مداد نوکی خوب و مناسب آشنا کرده ایم. با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ای مختصر از اختراع انواع اتود

تاریخچه اختراع انواع مدادهای اتود به زمان استفاده از انواع گرافیت‌ها در سال ۱۵۶۵ در کشور انگلستان بر می‌گردد. تصاویر تاریخی بیانگر نمونه‌های قدیمی اتود هستند که با ظرافت و کیفیت مثال نزدنی نسل به نسل بین نوادگان یک خانواده به ارث رسیده‌اند. امروزه استفاده از اتود کاربردهای گسترده‌ای دارد و برای طراحی ، کارهای گرافیکی ، نوشتار معمولی و معماری استفاده می‌شود.

یک مداد نوکی خوب و با کیفیت به گونه‌ای است که بتوان سال‌ها و بدون احتیاج به تعویض از آن استفاده کرد. اما بسیاری از مدل اتود‌های بازار فاقد این سطح از کیفیت می‌باشند و متاسفانه پس از مدت زمان کوتاهی کارایی خود را کاملا از دست می‌دهند. همین موضوع باعث شده است که امروز و در این نوشته از وب سایت عادل افزار به بررسی بسیاری از نکات مهم در رابطه با انواع اتود بپردازیم.

مدادهای معمولی یا اتود ؟!

بسیاری از افراد هنگام خرید انواع مداد نوکی به خصوص هنگامی که قرار است برای فرزند خود لوازم تحریر خریداری کنند، دچار شک و تردید می‌شوند. اتود میتواند یک جایگزین خوب و معمولی باشد که اکثر دانش آموزان، تا سنین خاصی ملزم به استفاده از آن هستند. اما مداد اتود چه تفاوتی با مداد‌های معمولی دارد؟! با ما همراه باشید.

تفاوت مدادهای معمولی و انواع مداد نوکی ها

مداد اتود طراحی شبیه به خودکار را دارد و تفاوت آن با خودکار در مغزی آن است. مغزی در اتود با توجه به سایز و رنگ مورد علاقه شما انتخاب می‌گردد و همچنین به صورت دستی وارد می‌شود. به همین دلیل به مدل‌های مختلف اتود ، مداد مکانیکی هم گفته می‌شود. شما با استفاده از مداد‌های معمولی میتوانید خطوط متعددی را با فشار آوردن بر روی کاغذ رسم کنید. بنابراین استفاده از مداد‌های معمولی در کار‌های طراحی و نقاشی متداول‌تر است. با این حال مدادهای اتود راحتی و سرعت عمل بیش‌تری برای مصرف کننده به همراه دارند. همین موضوع باعث شده تا خرید انواع مداد اتود به خصوص در بزرگسالان طرفدار بیش‌تری داشته باشد.

انواع اتد

معیار‌های انتخاب بهترین اتود

به صورت کلی معیار‌های انتخاب بهترین نوع اتود‌ها در سه مورد خلاصه می‌شود.

  1. اندازه مغزی مداد
  2. درجه سختی گرافیت
  3. جنس مداد نوکی (شامل اجزای داخلی و خارجی)

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد به صورت جداگانه می‌پردازیم.

۱#_ اندازه مغز انواع مداد نوکی

قطر نوک مدادنوکی‌ها بر حسب میلی متر محاسبه و بیان می‌شود. رایج ترین قطر‌های در نظر گرفته شده برای اتو‌ها ۰.۵، ۰.۷، و ۰.۹ میلی متر است. هرچه این مقدار کوچکتر شود یعنی قطر این اندازه کوچک‌تر می‌شود و به طبع تیز‌تر هم می‌شود و خطوط حاصل از آن ظریف‌تر می‌باشد. درحالی‌که اندازه‌های بزرگتر، قطر بیش‌تر نوک و ضخامت بیشتر خط را نشان می‌دهد.

بعضی از طراحان هستند که از قطر‌های کمتر از حد گفته شده را نیز استفاده می‌کنند. قطر‌های به اندازه ۰.۳ و ۰.۲ میلی متر برای طراحی خطوط درون مردمک چشم بسیار مناسب می‌باشند.

نکته ویژه اتود

نکته دیگر امکانی است که مدادنوکی‌ها به شما هنگام استفاده از ضخامت‌های مختلف می‌دهند. معمولا انواع ساده‌تر و ارزان‌تر مداد نوکی طوری طراحی می‌شوند که تنها می‌توان یک درجه ضخامت نوک را در آن قرار داد. یعنی مثلا نوک ۰.۵ قابل استفاده برای اتود ۰.۷ نیست. به این‌ترتیب باید از ابتدا یک اتود بخرید و تمام کارهایتان را با همان یکی انجام دهید. یا اتودهای مختلفی بخرید و آن‌ها را مدام عوض کنید. بهترین مدادنوکی‌هایی که طی سال‌های اخیر طراحی و تولید شده اند به گونه‌ای اند که به شما امکان استفاده از چند نوک را با ضخامت‌های مختلف و تعویض آن‌ها را می‌دهد.

۲#_ سختی گرافیت

همانند مغزی مدادهای معمولی ، نوک اتود‌ها نیز دارای درجه سختی و نرمی می‌باشد و به همان شکل از دامنه ۹H تا ۹B کشیده می‌شوند. بهترین نوک مداد نوکی آن است که درجه سختی HB داشته باشد و در بیشتر نوشت افزار‌ها نیز نوک با همین درجه سختی موجود می‌باشد.

اگر شما به دنبال بهترین اتود‌ها برای نقاشی و طراحی هستید، باید با توجه به نوع کار که می خواهید انجام دهید و خطوطی که می خواهید رسم کنید، در دامنه ۹H تا ۹B دست به انتخاب بزنید. بنابراین در کنار انتخاب ضخامت نوک، انتخاب دیگری نیز در درجه نرمی و سختی خواهید داشت.

  • برای ایجاد خطوط ظریف، بهترین نوع مداد نوکی از میان درجه H می‌باشد 
  • برای ایجاد سایه، از درجات نرم و البته تیره‌تر B انتخاب می‌شود.
  • بالاترین درجات سختی در گرافیت، برای کارهای پیش‌نویس و نقشه‌برداری مناسب هستند.

حروف B و مفهوم آن در سختی مغزی انواع مداد نوکی ها

نرمی مغزی مداد اتود را با حروف B و اعداد بعد از آن نشان می‌دهند. هر چقدر که عدد جلوی حرف B بالاتر باشد آن مداد نوک ظریف‌تر و مغزی نرم‌تری دارد. بنابراین مداد B3 سختی بیش‌تری نسبت به B4 دارد.

حروف H و مفهوم آن در تعیین سختی اتود

میزان سختی نوک مداد اتود با حرف H و تعدادی عدد مشخص می‌شود. این درجه بندی مشابه با میزان نرمی مغزی مداد است و هر چقدر که اعداد بالاتر برود سختی مداد بیش‌تر می‌شود.

۳#_ جنس مداد نوکی

ساختار نوک اتود پیچیده نیست، ولی با این وجود اجزای گوناگونی دارد. رایج‌ترین متریال‌هایی که برای بدنه و قطعات مداد نوکی طراحی می‌شوند به شکل پلاستیک و فلز می‌باشند. در برخی از محصولات شرکت‌های سازنده انواع اتود از ترکیبی از هردوی آن‌ها استفاده می‌شود. دانش‌آموزان و دانش‌جویان مقاطع بالاتر، نوع فلزی را انتخاب می‌کنند که گران‌تر است و دوام بیشتری دارد. همچنین هنرمندان، معماران و مهندسان، از انواع اتود فلزی و باکیفیت استفاده می‌کنند. در برخی از انواع اتود، پوشش خارجی فلزی است اما قطعات داخلی پلاستیکی هستند. همچنین ممکن است برخی از قطعات فلزی و برخی پلاستیکی باشند.

بهترین مداد نوکی آن است که تمام قطعات آن از فلز ساخته شده باشد. اگر قطعات پلاستیکی باشند، به مرور تغییر شکل می‌دهند، ساییده می‌شوند یا می‌شکنند. درحالی‌که فلز این‌گونه نیست و کم‌تر دستخوش تغییر می‌شود.

مدادنوکی‌های فلزی

انواع مختلفی از فلزات هستند که می تواند در مدادنوکی‌ها به کار برده شود. برای نمونه:

  • فلزات استیل
  • برنز
  • تیتانیوم
  • مس
  • و… 

برای تولیدکنندگان بهترین مارک اتود مهم است که چه فلزی را در محصول به کار ببرند و آن را به مصرف‌کننده معرفی کنند. به صورت کلی مدادنوکی‌ها یکی از لوازم نوشت افزار‌ها هستند که نوشتن را برای افراد ساده‌تر می‌کنند. حتی روش تعمیر مداد نوکی نیز در صورت اشکال در کار آسان است و همه می‌توانند آن را انجام دهند. بخاطر داشته باشید که این نوشت‌افزار از ابداعات خوب بشر می‌باشد و برای محیط زیست بسیار مفید واقع شده است. چرا که از هدررفت بیش از اندازه چوب و گرافیت در تراشیدن مداد، جلوگیری می‌کند.

انواع اتود

آشنایی با انواع اتود های حرفه ای

امکانات جانبی در انواع مداد نوکی

به جز فاکتورهایی مثل سایز و سختی مغزی بد نیست با امکانات جانبی انواع مداد مکانیکی نیز آشنا شوید. اکثر مدل‌های موجود در بازار با یک پاک کن با قابلیت چرخش و گاه قابلیت جایگزینی عرضه شده اند. برخی از مدل‌های موجود در بازار که مغزی ضخیم‌تر و سختی دارند تراش سرخود هم دارند. بنابراین در صورت لزوم می‌توانید مغزی را خارج کرده، تراشیده و دوباره وارد کنید.

همچنین در برخی از مدل‌ها، امکان استفاده از چند نوع گرافیت از نظر سختی نیز فراهم شده است. مثلا می‌توانید درجه بندی سختی را روی حالت H2 قرار دهید و سپس آن را بر اساس سختی افزایش دهید.

بهترین مدل‌های اتود

انواعی از برند‌های ایرانی و خارجی هستند که در زمینه تولید مداد نوکی‌های خوب و با کیفیت فعالیت دارند. فابرکاستل یکی از تولیدکنندگان خارجی بسیار قدیمی لوازم تحریر است که مدادنوکی‌ها هم یکی از محصولات مرغوب آنهاست. البته این گفته به این معنی نیست که بهترین نوع مداد نوکی‌ها لزوما باید از میان اجناس خارجی تهیه شوند. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان مطرح ایرانی هستند که اغلب نیاز مصرف کنندگان را برطرف می سازند و حتی انواعی از مدادنوکی‌های فانتزی و مناسب را با سلیقه بچه گانه تولید می کنند.

در ادامه این نوشته شما را با ۵ برند مطرح ایرانی و خارجی که این حوزه فعالیت می‌کنند، آشنا کرده ایم. 

۱#_ پارسی‌کار

پارسی کار از تولید کنندگان و بهترین نوع مارک اتود‌ها و انواع نوشت افزار ایرانی می‌باشد. اتود‌های شرکت پارسی کار را می توانید با ضخامت ۰.۵ و ۰.۷ خریداری کنید. جنس بدنه اتودهای پارسی از پلاستیک است و به دلیل سبک بودن و خوش قیمت بودن، بهترین نوع مداد نوکی برای دانش آموزان محسوب می‌شود. این مداد نوکی به دلیل ویژگی سبک بودن برای آزمئن‌های تستی نیز خیلی مناسب است.

۲#_ فابرکاستل

فابرکاستل یک برند آلمانی بسیار با کیفیت در حوزه نوشت افزار می‌باشد. اتودهای فابرکاستل ضخامت نوک گوناگونی دارند. یکی از محصولات این برند، اتود با نوک ۲ میلی‌متری است که با درجه ۲B تولید می‌شود. این نمونه‌ی محصول معروف، هم برای سایه‌زنی در نقاشی و طراحی کاربرد دارد و هم برای تست‌زنی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ضمنا جنس بدنه‌ی آن پلاستیک است.

انواع اتد

اتد فابرکاستل

۳#_ استدلر

دیگر برند مطرحی که باید آن را به شما معرفی کنیم، استدلر است. این شرکت انواع گوناگونی از مدادنوکی‌ها را تولید می‌کند. بهترین نوع مداد نوکی این برند، دارای بدنه فلزی سه گوش می‌باشد. این بدنه استحکام خوبی دارد و در دست هم سر نمی‌خورد. ضخامت نوک این مداد نوکی ۰.۵ و ۰.۷ است و برای نوشتن و برخی کارها در طراحی مناسب است.

۴#_ پنتر

این برند به تولید نوشت‌افزارهای زیبا و ظریف مشهور است. مداد نوکی پنتر دارای بدنه فلزی و ظریف است. بدنه‌ی مداد نوکی پنتر چندضلعی است و روی سطوح نمی‌غلتد. همچنین بخشی لاستیکی در محل تماس انگشتان دارد تا در دست لیز نخورد.

۵# _ زبرا

این مداد نوکی دارای تنوع زیادی در محصولات است. جنس بدنه آن‌ها پلاستیک است و ضخامت‌های مختلف نوک را دارند. این برند تولید کشور ژاپن است و هم مناسب دانش‌آموزان و دانش‌جویان و هم مناسب افراد حرفه‌ای است.

انواع اتد

اتود زبرا

کلام عادل افزار

در این نوشته از وب سایت عادل افزار با معیار‌های انتخاب بهترین انواع اتود آشنا شدید. در کنار موارد گفته شده، چندین معیار جزئی نیز برای انتخاب وجود دارد. برای مثال سلیقه شما در انتخاب فرم و رنگ بدنه، میزان استفاده شما از مداد نوکی، بودجه در نظر گرفته شده و … از مواردی است که حتما باید به آن‌ها توجه داشت. این نکته را به خاطر داشته باشید که بهترین مارک اتود لزوما یک مارک خارجی نیست بلکه همان است که با نیازهای شما تناسب بیشتری دارد.

امیدواریم که از این نوشته از وب سایت عادل افزار لذت برده و مطالب مورد نیاز خود را در رابطه با این نوشت افزار بسیار پرکاربرد کسب کرده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.