لوازم تحریر, لوازم طراحی, لوازم نقاشی, مقاله, نوشت افزار

آشنایی با ۱۱ نوع رایج مداد و ویژگی های آنان

انواع مداد های معمولی

مقدمه

آیا با توجه حرفه و هنر خود به دنبال یک مداد مناسب می گردید و آن چیزی را که مربوط به رشته تان می باشد را پیدا نمی کنید؟ نگران نباشید. علارغم اطلاعات زیادی که در مورد مداد وجود دارد، بسیاری از مردم نمی دانند. به عنوان مثال آیا خود شما تاریخچه مداد را می دانید؟ یا می دانید که چگونه مداد ساخته می شود؟ یا تا به حال در پی جواب سوال مداد گرافیت چیست ، بوده اید؟ اگر نه، ما شما را به خواندن این پست دعوت می کنیم. احتمالاً هیچ هنرمندی نمی تواند زندگی بدون مداد را تصور کند. مداد ها انواع مختلفی دارند و تفاوت هایی بین آنها نیز وجود دارد. از همین رو ما در این مقاله می خواهیم انواع مداد های معمولی را مورد بررسی قرار دهیم.  پس با ما همراه باشید.

انواع مداد و کاربرد آن

به طور خلاصه، این ابزار یکی از کوچک ترین ابزاری خطی برای یادداشت برداری است که بعداً قابل پاک شدن نیز است و مشخصه آن رنگ سیاه یا خاکستری می باشد. امروزه ، مداد یک قطعه نازک است که از گرافیت و کائولن در یک قالب چوبی ساخته می شود. همانطور که با آن طراحی می کنید، گرافیت با کاغذ برخورد می کند و روی سطح کاغذ باقی می ماند. هنگامی که گرافیت بیرون زده مسدود یا مات است، باید مداد را با برش دادن قسمت چوبی قاب تیز کنید تا به گرافیت برسد، که فاصله آن بیشتر است. به این ترتیب، سطح مداد کاهش می یابد.

بنابراین، مداد یک ابزار نوشتن یکبار مصرف است. سختی و سایه مداد به نسبت بین گرافیت و کائولن مخلوط شده با آن بستگی دارد. هر چقدر گرافیت، تیره و نرم تر باشد، مقدار مداد کائولن مداد را سخت و روشن می کند.

انواع مداد های معمولی

ما در اینجا شما را با انواع مداد ها و ویژگی آنها آشنا خواهیم کرد.

نمادهای مداد

مداد هایی که بیشتر استفاده می شوند، با علامت HB (یا F) مشخص شده اند. HB به معنای “سختی و سیاهی” مداد است. همچنین مداد با مقدار بیشتری از گرافیت با علامت B ،B2 ، B3 و غیره مشخص شده است و مداد با کائولن بیشتر H ، H2 ، H3 و غیره است. بنابراین، هرچه شماره B پایین تر باشد، مقدار گرافیت مداد بیشتر است. و بالعکس، هرچه مداد کائولن بیشتری داشته باشد، عدد بزرگ تری در کنار نماد H قرار می گیرد.

مدادها را می توان بر اساس کاربرد آنها دسته بندی کرد. در نقاشی فنی از مدادهای سفت (با حرف “H” مشخص شده است) و در نقاشی های هنری از مدادهای نرم (با علامت “B”) استفاده می شود.

درجه بندی مداد ها :

۲۰ درجه سختی مداد هنری وجود دارد که همانطور در تصویر می بینید برخی از اصلی ترین آنها را از ضخامت تا نازکی نوک مداد دسته بنده کرده ایم. EE ، ۱۲B ، ۸B ،۷B ، ۶B ، ۵B ، ۴B ، ۳B ، ۲B ، B ، HB ، F ، H ، ۲H ، ۳H ، ۴H ، ۵H ، ۶H ، ۷H ، ۸H ، ۹H

انواع مداد های معمولی

پس می توانیم نتیجه بگیریم که EE دارای ضخیم ترین و پر رنگ ترین نوک و  ۹H نیز نازک ترین و کم رنگ ترین نوک را دارد.

انواع مداد های معمولی

ما در اینجا می خواهیم شما را با دسته های اصلی مداد های معمولی آشنا کنیم.

#۱ انواع مداد های معمولی : مداد گرافیت چیست

مداد گرافیت ترکیبی درجه بندی شده از گرافیت و خاک رس است که به هنرمندان امکان می دهد تا تصاویر واقع گرایانه را ترسیم کنند، خطوط رسایی را ​​بکشند، دستورالعمل های نوری بسازند و موارد دیگر را با قابلیت کارایی فوق العاده ارائه دهند. این مدادها به دلیل نرمی ممکن است کمی سریع تر از برخی دیگر از مدادها ساییده شوند.

انواع مداد های معمولی

#۲ انواع مداد های معمولی : مداد گرافیت جامد

مداد گرافیت جامد (که به آن مداد بدون چوب نیز گفته می شود) بیشتر برای هنر و طراحی استفاده می شود. ( انواع مداد مشکی وجود دارد که گرافیت جامد یکی از آنهاست) در حالی که یک مداد استاندارد یک هسته نازک از گرافیت (به طور کلی گرافیت مخلوط با خاک رس) در داخل بدنه چوبی دارد، یک مداد گرافیتی جامد بدون چوب می باشد.

انواع مداد های معمولی

#۳ انواع مداد های معمولی : مداد گرافیت مایع (Liquid Graphite Pencil)

مداد گرافیت مایع محصولی است که به شما امکان می دهد جلوه های مداد گرافیتی و طرح مدادی معتبر را با استفاده از مایع ایجاد کنید. سایه های مختلفی از مداد گرافیت وجود دارد.

یکی از مشهورترین مدادهای مایع دریوان (Derivan) است. دریوان شش سایه مختلف برای ما فراهم می کند:

  • قرمز
  • آبی
  • زرد
  • خاکستری ۳ 
  • خاکستری ۹

آنها می توانند به راحتی با آب رقیق شوند. مداد مایع را می توان با قلم مو، نوک انگشت یا سایر ابزارهای هنری استفاده کرد. همچنین از گرافیت مایع به عنوان “مایع سرب” در یک قلم توپ، که توسط Don Doman و “شرکت قلم و مداد اسکریپتو” ساخته شده استریال استفاده می شود. گرافیت مایع در یک خودکار باعث پاک شدن نوشته ها شد و در آن زمان آنقدر ابتکاری به نظر می رسید که در انستیتوی هنر مدرن، در شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.

انواع مداد های معمولی

نمونه ای از مداد گرافیت مایع

#۴ انواع مداد های معمولی : مداد نجاری

این مدادها برای استفاده در صنایع ساختمانی در نظر گرفته شده اند که به علامت گذاری دقیق نیاز دارند.

مداد نجاری مجهز به قلم بیضی شکل است که امکان علامت گذاری راحت تر در ضخامت قابل توجه را فراهم می کند. شکل این ابزار به منظور جلوگیری از غلتاندن روی سطوح خشن مایل به روش خاصی تعیین شده است و می توان آن را به راحتی با چاقوی سنتی تیز کرد.

آنها در کارگاه ها دستیاران بسیار قابل اعتمادی هستند که برخلاف مدادهای معمولی، آسان تر از بین می روند و در معرض شکستگی کمتری هستند، بنابراین معمولاً برای مدت طولانی دوام می آورند.

#۵ انواع مداد های معمولی : مداد ذغالی (انواع سازگار با چربی)

سبک های مختلفی از مدادهای ذغالی وجود دارد. مدادهای ارائه شده در عکس عبارتند از:

  • مداد زغال چوبی
  • ذغال بسته بندی شده کاغذی 
  • مداد ذغالی سفید.

زغال چوب دارای تناژهای غنی و کنتراست بالا است. این مداد خاص، نسبت به مدادهای دیگر شکننده تر است و به راحتی لکه می زند. اگر اشتباه کنید، ذغال محو می شود و کاملاً از روی کاغذ پاک می شود. یک بافت خشن ممکن است اجازه دهد ذغال بیشتری به کاغذ بچسبد.

این ذغال توسط بسیاری از هنرمندان مشهور، از جمله لئوناردو داوینچی، میکل آنژ و ارنست بارلاک مورد استفاده قرار گرفت. از مدادهای ذغالی اغلب در نقاشی های واقع گرایانه و نقاشی های دقیق استفاده می شود و این در حالی است که دست کاربر را در علامت گذاری باز می دارد.

انواع مداد های معمولی

در شکل بالا ۳ نمونه از مداد زغالی را مشاهده می کنید.

#۶ انواع مداد های معمولی : مداد کربنی

مداد کربن ، ترکیبی از زغال چوب و گرافیت است. کربن طبیعی به سخت (از تراشه های چوب سوخته شده) و نرم تقسیم می شود. نوع نرم با سوزاندن شاخه های نازک (بید، انگور، لیندر، شمشاد و غیره) با دسترسی محدود هوا ایجاد می شود. مدادهای کربنی از نرمی مطلوبی برای ترکیب و بافت بهتر برخوردار هستند. این مداد خط ضخیمی برای پاک کردن باقی می گذارد.

این مدادها معمولاً از مخلوطی از خاک رس و سیاه لامپ ساخته می شوند، اما بسته به تاریکی و سازنده آنها گاهی با ذغال یا گرافیت مخلوط می شوند. آنها یک رنگ سیاه عمیق تر از مداد گرافیت را تولید می کنند، اما نرم تر از ذغال هستند.

انواع مداد های معمولی

#۷ انواع مداد های معمولی : مداد گلف

همانطور که حدس می زنید، ایده مداد گلف از ورزش گلف ناشی می شود. مداد گلف به اندازه نیمی از مدادهای استاندارد بسیار کوچک است و از آنجا که بسیار ریز هستند به راحتی در جیب شما جای می گیرند. همچنین هزینه آنها کمتر از مداد معمولی است، بنابراین می توان از آنها برای فرم های نظرسنجی، کیوسک های قرعه کشی، قطب نما و موارد دیگر استفاده کرد.

#۸ انواع مداد های معمولی : مداد رنگی

این مدادها اغلب برای نقاشی و رنگ آمیزی توسط کودکان و معماران استفاده می شود. استفاده از آنها ساده، غیر سمی و در طیف گسترده ای از رنگ ها موجود است. برخلاف مدادهای گرافیتی و ذغالی، هسته های مداد رنگی دارای موم یا روغن هستند و حاوی نسبت های مختلفی از رنگدانه ها، مواد افزودنی و مواد اتصال دهنده هستند.

در میان رنگ های موجود، یک مداد سفید نیز وجود دارد. آرتور گروتگر مجموعه معروف نقاشی ها را با مداد سفید خلق کرد. علاوه بر این، می توان از یک مداد سفید برای روشن شدن رنگ های تیره یا سایه دادن به نقاشی ایجاد شده نیز، استفاده کرد.

انواع مداد های معمولی

#۹ انواع مداد های معمولی : مداد آبرنگ

مدادهای آبرنگ، که به عنوان مدادهای محلول در آب نیز شناخته می شوند، یک محیط هنری همه کاره هستند. از این مداد ها مانند مدادهای رنگی معمولی می توان به صورت خشک استفاده کرد و یا می توان آنها را به صورت “مرطوب” نیز استفاده کرد تا جلوه آبرنگ مورد نظر را بدست آورد. در کاربردهای مرطوب، ابتدا هنرمند رنگدانه خشک را می ریزد و سپس با یک مسواک مرطوب روی آن می کشد تا رنگ ها گسترش یابند. این روش همچنین می تواند برای ترکیب رنگ ها با هم نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از هنرمندان هر دو روش را در یک قطعه هنری به کار می گیرند. مداد های آبرنگ به طور معمول در ۶۰ یا ۷۲ رنگ ارائه می شود.

انواع مداد های معمولی

#۱۰ انواع مداد های معمولی : مداد نوکی

مدادهای مکانیکی یا به اصطلاح مداد نوکی با یک قاب پلاستیکی یا فلزی شبیه به خودکار تولید می شوند.

این مدادها از کارتریج های گرافیتی قابل تعویض (نوک ها) استفاده می کنند که در صورت کوتاه تر شدن می توان با فشار دادن دکمه انتهایی مداد سطح آنها را بیشتر کرد. مداد اتوماتیک به شما امکان می دهد از میله های نازک تر گرافیت استفاده کنید و در نتیجه خطوط بسیار نازک تری را رسم کنید.

انواع مداد های معمولی

#۱۱ انواع مداد های معمولی : مداد پاک نشدنی/ کپی

این مداد در سال ۱۸۵۷ توسط ک. پوسچر اختراع شد و در ۱۰ ژوئیه ۱۸۶۶ توسط ادیسون کلارک به ثبت رسید. هسته چنین مدادی از خاک رس ساینده (بدون پخت) آغشته به رنگ محلول در آب ساخته شده است.  

آنها مانند مدادهای گرافیت تولید می شدند و در وهله اول با چوب محصور شده و روی کاغذ های کربنی استفاده می شدند، اما بر خلاف مداد گرافیت، مداد کپی شامل گرافیت، خاک رس و رنگ بود. آنها معمولاً بسیار سخت بوده و دارای علائم متمایز و طولانی مدت هستند که با لاستیک پاک نمی شوند. آنها با فشار بسیار کمی روی سطح مرطوب اعمال می شوند.

نحوه ساخت مداد

در مرحله اولیه تولید، خرد کردن گرافیت ضروری است و نیاز به یک چرخه پیچیده دارد. گرافیت تحت تأثیر هوای فشرده شده دستگاه ها قرار می گیرد و خرد می شود.

گرافیت پودر شده تا زمان سازگاری بتواند با کائولن و آب به خوبی مخلوط  شود. برای ایجاد شکل مناسب، گرافیت مجبور می شود درون یک لوله کوچک قرار بگیرد. به صورت یک میله قالب زده بیرون می آید. سپس میله قطعه قطعه شده در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بو داده می شود.

در ادامه

یک قطعه گرافیت موم زده می شود و سپس در یک قاب چوبی قرار می گیرد. چوب نگهدارنده باید نرم باشد تا هنگام نوشتن گرافیت، به راحتی لمس شود. چوب را به صورت لت های به طول مداد، عرض چند مداد و ضخامت نصف مداد برش می دهید. شکاف ها در اسلاتها شیار دار هستند و گرافیت ها را در آنها قرار می دهیم. سپس چنین قطعه ای به صورت مداد منفرد بریده می شود.

در آخرین مرحله، مدادها رنگ آمیزی شده و به صورت اختیاری یک تکه پاک کن به آنها چسبیده می شود.

کلام عادل افزار

امیدواریم که از این مقاله رضایت کافی را داشته و اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد مداد های معمولی ، به دست آورده باشید. ما در این مقاله با بررسی انواع انواع مداد های معمولی در خدمت شما بودیم و متوجه شدیم که خود مداد چیست و چگونه ساخته می شود. از آنجایی که با انواع مختلف مداد ها آشنا شدیم، متوجه شدیم که هر کدام بیشتر برای چه مسائلی مورد استفاده قرار می گیرند. از شما دعوت می کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوازمات تحریر وارد سایت ما شده و از دیگر مقالات ما دیدن فرمایید. حتی می توانید برای سفارش هر کدام که می خواهید با ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.